ΠΡΟΣΕΥΧΗ:
Πριν αρχίσει η κάθε συνάντηση
Βασιλεῦ οὐράνιε, Παράκλητε, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ὁ πανταχοῦ παρών, καὶ τὰ πάντα πληρῶν, ὁ θησαυρὸς τῶν ἀγαθῶν, καὶ ζωῆς χορηγός, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν, καὶ καθάρισον ἡμᾶς ἀπὸ πάσης κηλῖδος, καὶ σῶσον, Ἀγαθέ, τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Πρόσφερε κι εσύ ένα ΚΡΟΥΑΣΑΝ στους ΑΠΟΡΟΥΣ κρατούμενους του Μαλανδρίνου…
Στο κατάστημα κράτησης του Μαλανδρίνου πρόκειται να λειτουργήσει άμεσα Δημοτικό Σχολείο και ΣΔΕ (Σχολείο Δεύτερης ευκαιρίας) Γυμνασιακών τάξεων εντός του καταστήματος και να διδάσκει σε έλληνες και αλλοδαπούς την ελληνική γλώσσα και παιδεία.
Έχει περίπου 80 μαθητές. Όμως οι κρατούμενοι που θα παίρνουν ένα πρωινό γύρω στις 6:00 το πρωί έως τις 2:00 το μεσημέρι που θα πάρουν το γεύμα τους δεν έχουν κάτι να φάνε. Χρειάζονται έστω ένα κρουασάν ή μπισκότα ή κάτι παρόμοιο για τους “κοπεί” λίγο η πείνα!
Όσοι επιθυμούν να βοηθήσουν, παρακαλούμε να απευθυνθούν στους κατά τόπους κατηχητές της Ι. Μ. Φωκίδος ή στο Γραφείο Νεότητας: https://neotitafokidas.gr/
1,2 Κυρίως Θέμα: Ο Άγιος των παιδιών (Ο Άγιος Στυλιανός)
[Στάδιο 1ο: «Βιώνοντας» (1) Το πρώτο στάδιο ονομάζεται «βιώνοντας» και επιδιώκει να αντιληφθεί ποια εμπειρία έχουν τα παιδιά σχετικά με το θέμα που πρόκειται να διδαχθεί. Το στάδιο αυτό αφορά το βίωμα και την εμπειρία των παιδιών ακόμη και για πράγματα που δεν έχουν καμμία θρησκευτική σχέση]
Χαίρετε! Τι κάνουν τα καλά μας παιδάκια; Πώς πέρασε η εβδομάδα μας; (…)
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιος είναι ο πρώτος τρόπος που σας έρχεται στο μυαλό όταν θέλετε να δείξετε στους γονείς, στα αδέλφια, στους φίλους σας, ότι τους αγαπάτε; (…) – Άλλοι θα τους το πείτε, άλλοι θα τους ετοιμάσετε σαν έκπληξη μια ζωγραφιά, μια κάρτα, άλλοι θα βοηθήσετε τους γονείς σας στις δουλειές του σπιτιού, άλλοι θα κάνετε μια μεγάλη αγκαλιά!
ΕΡΩΤΗΣΗ: Για πείτε μου, πότε αγκαλιάζουμε συνήθως έναν άνθρωπο; (…)
[Στάδιο 2ο: «Γνωρίζοντας μέσω της εμπειρίας» (2) Στο δεύτερο στάδιο επιδιώκεται να συνδεθεί η εμπειρία των μαθητών/μαθητριών με τις απαντήσεις που έδωσαν στην προηγούμενη ερώτηση, με τη θρησκευτική γνώση που θέλουμε να αποκτήσουν τα παιδιά. Ουσιαστικά η εμπειρία που έχουν τα παιδιά, συνδέεται με τη θρησκευτική γνώση.]
Σίγουρα αν παρατηρήσετε γύρω σας, θα δείτε ότι οι άνθρωποι αγκαλιάζονται για πολλούς λόγους: Άλλοι μπορεί να αγκαλιάζονται για να χαιρετηθούν ή να αποχωριστούν το άλλο άτομο, άλλοι μπορεί να χαίρονται για ένα γεγονός (π.χ. γάμος, βάφτιση κ.α.), άλλοι μπορεί να βιώνουν ένα θλιβερό γεγονός (θάνατος, ασθένεια ενός αγαπημένου τους προσώπου) κ.α..
ΕΡΩΤΗΣΗ: Εσάς σας αρέσουν οι αγκαλιές; Υπάρχει κάποιο άτομο που αγκαλιάζετε συχνά; Γιατί το αγκαλιάζετε και τι νιώθετε; (…)
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μια αγκαλιά συνήθως μας κάνει να αισθανόμαστε ζεστασιά, στοργή, ασφάλεια, συμπαράσταση αλλά και παρηγοριά, ιδίως σε δύσκολες για εμάς στιγμές. Όταν σκεφτόμαστε την αγκαλιά, μας έρχεται απευθείας στο μυαλό η αγάπη και αυτό γιατί μια αγκαλιά φανερώνει την αγάπη που έχουμε για το άλλο άτομο.
Λόγω της μεγάλης του αγάπης προς τον Θεό και προς όλο τον κόσμο, και ιδίως τα παιδιά, ο Άγιος Στυλιανός που εορτάζει αυτή την εβδομάδα, χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως ο Άγιος της αγκαλιάς και ως ο Άγιος των παιδιών. Πολύ σωστά ακούσατε! Έχετε και εσείς έναν Άγιο προστάτη στον οποίο μπορείτε να προσεύχεστε για ό,τι θέλετε.
3. Κύρια αφήγηση ή διήγηση
[Στάδιο 3ο: «Εξερευνώντας & αναλύοντας»(3) το τρίτο στάδιο, βασική επιδίωξη αποτελεί η εξερεύνηση και σε βάθος ανάλυση της νέας γνώσης. Ουσιαστικά είναι το κυρίως θέμα που θέλουμε να διδάξουμε.]
Ο Άγιος Στυλιανός γεννήθηκε πριν χρόνια στην Παφλαγονία της Μ. Ασίας. Από τα παιδικά του χρόνια φαίνεται ότι δεν είναι ένα συνηθισμένο παιδί. Μεγαλώνοντας, αποφάσισε να αφιερώσει όλη του τη ζωή στον Θεό. Αφού πέθαναν οι γονείς του, μοίρασε όλη του την περιουσία, ό,τι είχε και δεν είχε, στους φτωχούς. Δεν ήθελε ούτε στη σκέψη, να υπάρχουν άλλοι άνθρωποι που υποφέρουν και εκείνος να έχει παραπάνω χρήματα.
Ο Άγιος αναχώρησε για την έρημο, όπου πήγε σε μια σπηλιά να ζήσει σαν μοναχός, για να προσεύχεται με αγάπη για όλο τον κόσμο. Με πολλή πνευματική άσκηση, προσευχή και αγάπη για τους άλλους, ο Στυλιανός έφτασε στο σημείο της αυταπάρνησης: ξεχνούσε τις ανάγκες που είχε ο εαυτός του, ακόμη και την ανάγκη για φαγητό. Τόσο πολύ τον «έτρεφε» η αγάπη του για τον Θεό και τον υπόλοιπο κόσμο. Σε κάποιο σημείο της βιογραφίας του Αγίου, αναφέρεται ότι ένας άγγελος Κυρίου έφερνε φαγητό στον Άγιο, για να μπορεί να διατηρηθεί στη ζωή.
Ο Άγιος Στυλιανός αγαπούσε όλο τον κόσμο. Πιο πολύ όμως αγαπούσε τα παιδιά! Ήταν η αδυναμία του και γι’ αυτά έκανε μετάνοιες όλη νύχτα και προσευχόταν ακόμη πιο πολύ. Εκτός από τα παιδιά, ο Άγιος μπορούσε να διακρίνει και το παιδί που έκρυβε ο κάθε μεγάλος ενήλικας δηλ. μέσα του βαθιά. Καταλάβαινε, ότι ο πόνος που μπορεί να νιώθουν οι μεγάλοι είναι πιο βαθύς, γιατί βασανίζονται περισσότερο κρατώντας μέσα τους αυτό που τους πονά. Τα παιδιά αντιθέτως είναι πιο αυθόρμητα, πιο ειλικρινή και πιο απλά. Ο Άγιος προσπαθούσε να απαλύνει και να γιατρέψει αυτόν τον πόνο των ανθρώπων, καθώς και τον πόνο που τους προκαλούσε κάποια ασθένεια.
Όταν ήρθε η ώρα, άγγελος Κυρίου ενημέρωσε τον Άγιο Στυλιανό ότι θα αναχωρήσει για τους ουρανούς. Από εκεί, η αγκαλιά του παραμένει ανοιχτή για όποιο παιδί -μικρό ή μεγάλο- έχει ανάγκη την ίαση κάποιας ασθένειας σωματικής αλλά και πνευματικής, την ενδυνάμωση της πίστης και της προσευχής. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, ο Άγιος Στυλιανός παρουσιάζεται στις εικόνες κρατώντας ένα μωρό στην αγκαλιά του! Η Εκκλησία μας τιμά τη μνήμη του στις 26 Νοεμβρίου.
Το όνομα «Στυλιανός» προκύπτει από τη λέξη «στύλος», που ορίζει ένα μακρύ αντικείμενο -ή όπως λέμε σήμερα μια κολώνα- που χρησιμοποιούμε για να στηρίξουμε κάτι με την κορυφή του. Ο Άγιος είναι «στύλος» και προστάτης της υγείας των παιδιών, ιδίως των αρρώστων. Γι’ αυτό και αρκετοί γονείς που μπορεί να έχουν αδύναμα παιδιά, επιλέγουν να δώσουν το όνομα του Αγίου Στυλιανού κατά τη βάφτιση του παιδιού τους. Σε μερικές περιοχές της Ελλάδας μάλιστα, όπως στη Δράμα, τη μέρα της εορτής, προσφέρονται πολυσπόρια (συνδυασμός σπόρων όπως φασόλια, ρεβύθια, ξηροί καρποί, καλαμπόκι κ.α.) για να ζήσουν τα παιδιά.
4. Πρακτική εφαρμογή – Ερωτήσεις
[Στάδιο 4ο: «Εφαρμόζοντας & αξιολογώντας» (4) Στο τέταρτο στάδιο πραγματοποιείται α) η πρακτική εφαρμογή στην καθημερινή μας ζωή αυτών που μάθαμε, και β) να δούμε εάν τα παιδιά συγκράτησαν αυτά που είπαμε].
Για να δούμε τι θυμάστε από τη ζωή του σημερινού μας Αγίου:
- Ποιο ήταν το πρώτο πράγμα που έκανε ο Άγιος Στυλιανός αφού πέθαναν οι γονείς του; (…)
- Που είχε ιδιαίτερη αδυναμία ο Άγιος Στυλιανός; (…)
- Γιατί ο Άγιος Στυλιανός θεωρείται προστάτης των παιδιών; (…)
Τι μπορούμε να κάνουμε για να μοιάσουμε στον Άγιο Στυλιανό;
1. Ο Άγιος Στυλιανός χαρακτηρίζεται από πολλούς ως ο «Άγιος της Αγκαλιάς», καθώς αγαπούσε τόσο πολύ όλο τον κόσμο που ένιωθε ότι τον είχε μέσα στην αγκαλιά του, τον ένιωθε δικό του. Ένιωθε τον κόσμο δικό του με την έννοια της αγάπης και όχι με την έννοια της εξουσίας. Όταν λοιπόν αγκαλιάζουμε κάποιον άνθρωπο, σημαίνει ότι τον αγαπάμε, τον αποδεχόμαστε όπως είναι, θέλουμε να τον παρηγορήσουμε.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Εμείς συνήθως ποιον αγκαλιάζουμε; Τους γονείς μας, τα αδέρφια μας, τους φίλους μας. Γιατί τους αγκαλιάζουμε;
Μήπως θέλουμε να καλοπιάσουμε τους γονείς μας για να μας αγοράσουν ένα παιχνίδι ή να μας κάνουν κάποια χάρη; Όταν τα αδέρφια μας ή οι φίλοι μας είναι στεναχωρημένοι με κάτι και κλαίνε, εμείς τους παρηγορούμε με μια αγκαλιά; Ή ΔΕΝ τους δίνουμε σημασία;
Η αγκαλιά είναι μια κίνηση που φανερώνει πως αγαπάμε τον άλλο άνθρωπο και του δίνει ασφάλεια και σιγουριά ότι είμαστε εκεί για αυτόν. Επομένως ας μη τσιγκουνευόμαστε στις αγκαλιές! Οι αγκαλιές είναι δωρεάν και δείχνουν αγάπη, χαρά και παρηγοριά στους ανθρώπους.
2. Ο Άγιος Στυλιανός έκανε πολλούς πνευματικούς αγώνες και έφτασε μέχρι το σημείο να ξεχνάει τον εαυτό του. Για ποιο λόγο; Γιατί να βάλει στη διαδικασία τον εαυτό του να στερηθεί φαγητό, νερό και να απομονωθεί σε μια έρημο μόνος του, μοιράζοντας όλη του την περιουσία; Θα μπορούσε να είναι και αυτός ένας από τους πλούσιους της εποχής του και να τρώει και να πίνει όπως όλοι οι άλλοι. Η αγάπη που είχε προς τον Θεό και προς τους άλλους ανθρώπους ήταν μεγαλύτερη από την αγάπη για «καλή ζωή» που έχουν άλλοι άνθρωποι. Για αυτόν, ήταν σημαντικότερο να αφιερώσει τον χρόνο του στην προσευχή ώστε τα παιδιά αλλά και οι μεγάλοι όλου του κόσμου να είναι καλά. Και ο Θεός τον άκουγε! Πολλούς θεράπευσε και θεραπεύει με τις προσευχές του ο Άγιος Στυλιανός.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Εμείς αν ήμασταν στη θέση του Αγίου Στυλιανού τι θα κάναμε; Θα μοιράζαμε την περιουσία μας και θα προσευχόμασταν βράδια ολόκληρα για τη σωτηρία όλου του κόσμου; Μάλλον όχι.
ΟΜΩΣ μπορούμε τουλάχιστον, αν βλέπουμε ότι κάποιος συμμαθητής ή συμμαθήτρια μας δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να φέρνει κολατσιό στο σχολείο, να κάνουμε τη θυσία να μοιραστούμε μαζί του ή μαζί της λίγο από το κολατσιό μας. Μπορεί να πεινάσουμε πιο γρήγορα από ό,τι θα πεινούσαμε, τουλάχιστον όμως θα μπορέσουμε να μειώσουμε έστω για λίγο την πείνα στον συνάνθρωπό μας.
Όπως προσέξαμε στη ζωή του Αγίου, εκτός από τα ανθρώπινα, το να μοιράσει την περιουσία του, ο Άγιος δεν έμεινε μόνο σε αυτά: ολημερίς και ολονυχτίς προσευχόταν για όλο τον κόσμο. Είναι πολύ σημαντικό να προσευχόμαστε για όσους αγαπάμε πολύ αλλά και για όσους αγαπάμε λιγότερο και για όσους ακόμα δεν γνωρίζουμε. Να ζητάμε από τον Θεό στην προσευχή μας να ελεήσει και να προστατεύει την οικογένειά μας, τους φίλους μας και τους ανθρώπους που ζουν σε κάθε περιοχή του πλανήτη. Σίγουρα μια αγκαλιά, ένας καλός λόγος και το να βοηθούμε με υλικά αγαθά τους άλλους φανερώνει τη αγάπη μας, αλλά η προσευχή που κάνουμε για τους άλλους είναι η υψηλότερη έκφραση αγάπης!
Ο Άγιος Στυλιανός έφτασε στο σημείο της αυταπάρνησης για την αγάπη του Θεού και όλων των υπόλοιπων ανθρώπων. Τους αγαπούσε όλους χωρίς να τους ξέρει, χωρίς να έχει κάποιο προσωπικό συμφέρον. Αυτή η «οικουμενική» του αγάπη μας διδάσκει να αγαπάμε και εμείς όλους τους ανθρώπους χωρίς να κάνουμε διακρίσεις, προσφέροντας τους και υλικά αλλά κυρίως πνευματικά μέσω της προσευχής μας! Όπως ακριβώς είπε ο Χριστός: “Αγαπάτε Αλλήλους”
4. Δραστηριότητες, παιχνίδια, κατασκευές, βίντεο προβολή,..
1. ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
2, ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ
- Ο Πρόεδρος
Υλικά: μπάλες (μεσαίες σε μέγεθος), κώνοι (αν χρειαστούν)
Εκτέλεση: Στο παιχνίδι αυτό ορίζουμε ένα παιδί το οποίο είναι ο «Πρόεδρος» και άλλο ένα παιδί το οποίο θα είναι ο «Σωματοφύλακας». Αυτοί οι δυο κινούνται στο κέντρο του γηπέδου αλλιώς στο κέντρο του χώρου που έχουμε ορίσει με κώνους και δεν μπορούν να βγουν έξω από εκείνη την περιοχή. Τα υπόλοιπα παιδιά κρατούν από μια μπάλα και σχηματίζουν γύρω από τον Πρόεδρο και τον Σωματοφύλακα έναν κύκλο. Οι παίκτες προσπαθούν να πετύχουν με τις μπάλες τον Πρόεδρο. Έργο του Σωματοφύλακα είναι να προστατέψει τον Πρόεδρο από τις μπάλες, με όποιον τρόπο μπορεί. Αν οι μπάλες πετύχουν τον Πρόεδρο, τότε βγαίνει από το παιχνίδι και τη θέση του παίρνει ο Σωματοφύλακας. Νέος Σωματοφύλακας ορίζεται ένα παιδί από τον κύκλο. Το παιχνίδι τελειώνει με το παιδί που θα καταφέρει να μείνει ως ο τελευταίος Πρόεδρος!
(βίντεο: https://vm.tiktok.com/ZGd2xXwMB/ )
- Κλέφτες και αρματωλός
Υλικά: σκοινί (τουλάχιστον 2 μέτρα), σακούλα, μια μαλακή μπάλα, αντικείμενο – λάφυρο
Εκτέλεση: Ετοιμάζουμε το «όπλο» το αρματωλού: τοποθετούμε μέσα στη σακούλα τη μπάλα και τη δένουμε. Έπειτα δένουμε τη σακούλα με τη μπάλα στη μια άκρη του σκοινιού. Τοποθετούμε στο κέντρο του χώρου που βρισκόμαστε ένα αντικείμενο- λάφυρο. Δίπλα σε αυτό το αντικείμενο στέκεται ο αρματωλός προσπαθώντας να προστατέψει το λάφυρο του. Γύρω του και σε απόσταση από αυτόν, στέκονται οι κλέφτες οι οποίοι προσπαθούν να κλέψουν το λάφυρο χωρίς να τους πετύχει η μπάλα του αρματωλού. Αν τους πετύχει, βγαίνουν εκτός παιχνιδιού. Το παιχνίδι τελειώνει όταν οι κλέφτες καταφέρουν να κλέψουν το λάφυρο ή αν ο αρματωλός πετύχει όλους τους κλέφτες.
(βίντεο: https://vm.tiktok.com/ZGd2QLaLC/ )
ΠΡΟΣΕΥΧΗ:
Μετά από κάθε συνάντηση