ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ 2023-24
- Αυγοδρομίες
- Με ένα πλαστικό κουτάλι, μπαλάκια του πινγκ πονγκ ή αυγά το παιχνίδι είναι πολύ διασκεδαστικό!
- Ορίζουμε μια αφετηρία και έναν τερματισμό και στη συνέχεια λέμε στα παιδιά να στηθούν κατά μήκος της αφετηρίας.
- Τα παιδιά θα πρέπει να φτάσουν στον τερματισμό χωρίς να τους πέσει το αυγό από το κουτάλι!
- Πάνω χέρι, κάτω χέρι
- Τα παιδιά κάθονται γύρω – γύρω οκλαδόν και ορίζεται ένα παιδί που θα σκύβει το κεφάλι του κάτω για να μην βλέπει τα παιδιά.
- Κάθεται στο κέντρο του κύκλου για να μπορούν οι παίκτες να χτυπούν ρυθμικά την πλάτη του.
- Όταν όλα είναι έτοιμα και ο σκυμμένος παίκτης φωνάζει “μπρος” και τότε τα παιδιά αρχίζουν τα χτυπήματα τραγουδώντας: “Πάνω χέρι, κάτω χέρι τίνος είν’ το παραπάνω το δεξί ή τ’ αριστερό;”.
- Στην τελευταία λέξη κάποιο απ’ όλα τα παιδιά, σηκώνει ψηλότερα το χέρι του και ο σκυμμένος παίκτης οφείλει να το βρει.
- Αν το βρει αλλάζει θέση με κάποιο άλλο παιδί που έχει σειρά, αν δεν το βρει ξανακάθεται ο ίδιος.
- Φουντουνομαχίες!
- Τα παιδιά, αφού πλύνουν/απολυμάνουν τα χέρια τους, παίρνουν ένα φουντούνι στο «καλό» τους χέρι (ναι, είναι νηστίσιμα!).
- Με το σύνθημα, πετάνε το φουντούνι στον αέρα και προσπαθούν να το φάνε πριν αυτό πέσει κάτω. Όποιοι το καταφέρουν περνούν στον δεύτερο γύρο. Εκεί επαναλαμβάνουν τη δοκιμασία. Όσοι τα καταφέρουν δεύτερη φορά, είναι νικητές και ονομάζονται επίσημα φουντουνοπρωταθλητές!
- Τα μανταλάκια
- Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Διαλέγουμε ένα παιδί από κάθε ομάδα, το οποίο στέκεται στο κέντρο και γύρω του τα υπόλοιπα παιδιά της ομάδας του. Σε ένα κουβά τοποθετημένο σε ίση απόσταση και απ’ τις δύο ομάδες έχουμε βάλει πολλά μανταλάκια. Με το «Πάμε!» ένα παιδί από κάθε ομάδα τρέχει να πάρει ένα μανταλάκι το οποίο κρεμάει στα ρούχα του συμπαίκτη του που βρίσκεται στο κέντρο. Αμέσως ξεκινά το δεύτερο παιδί κ.ο.κ. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα κρεμάσει τα περισσότερα μανταλάκια στον παίκτη της.
- Λεξομαχία
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες. Έχουμε τα γράμματα του αλφαβήτου σε ένα φάκελο. Ανάλογα με τις επιθυμίες των παιχτών, ανασύρουμε φωνήεν ή σύμφωνο. Ανασύρουμε συνολικά 9 τυχαία γράμματα. Νικήτρια ομάδα είναι όποια φτιάξει τη μεγαλύτερη λέξη.
- Αγωνιστές!
- Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ισοδύναμες ομάδες. Ο κατηχητής λέει ένα όνομα (π.χ. Κωνσταντίνος) και η κάθε ομάδα πρέπει να συσκεφτεί χωρίς να την ακούσει η άλλη και να βρει έναν αγωνιστή με αυτό το όνομα (Κωνσταντίνος Κανάρης). Τα ονόματα καταγράφονται σε χαρτί. Μετά από κάποια ονόματα γίνεται υπολογισμός των βαθμών ως εξής: Για διαφορετικό αγωνιστή κάθε ομάδα παίρνει 10 βαθμούς. Για ίδιο αγωνιστή 5 βαθμούς. Αν δεν βρει κάποιον αγωνιστή δεν παίρνει βαθμό. Νικήτρια η ομάδα με τους περισσότερους βαθμούς!
- Ενδεικτικά ονόματα αγωνιστών:
- Αθανάσιος Διάκος, Αθανάσιος Τσακάλωφ
- Αλέξανδρος Υψηλάντης
- Ανδρέας Μιαούλης, Ανδρέας Ζαΐμης, Ανδρέας Λόντος
- Γεώργιος Καραϊσκάκης, Γεώργιος Σισίνης, Γεωργάκης Ολύμπιος
- Δέσπω Μπότση, Δέσπω Τζαβέλλα
- Το αναμμένο σπίρτο
- Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ομάδες. Ένας παίκτης της πρώτης ομάδας ξεκινά και λέει μυστικά την αλφαβήτα. Μόλις ο κατηχητής / η κατηχήτρια τον σταματήσει, εκείνος λέει το γράμμα στο οποίο είχε φτάσει. Ο κατηχητής / κατηχήτρια ανάβει αμέσως ένα σπίρτο και τα μέλη της ομάδας πρέπει μέχρι το σπίρτο να καεί ή να σβήσει να πουν όσες περισσότερες λέξεις μπορούν με αρχικό γράμμα το συγκεκριμένο. Το ίδιο συνεχίζεται με την άλλη ομάδα (πάλι μυστική αλφαβήτα και νέο σπίρτο). Έπειτα από μερικές παρτίδες μετράμε τις λέξεις που συνολικά βρήκε η κάθε ομάδα από τα διάφορα γράμματα και βρίσκουμε τη νικήτρια.
- Αστείοι εναντίον Σοβαρών
- Οι μισοί παίκτες στέκονται σε μια γραμμή αντιμέτωποι προς τους άλλους μισούς. Στη μια πλευρά ονομάζονται «αστείοι» και κάνουν γκριμάτσες κι ό,τι άλλα αστεία μπορούν για να κάνουν τους αντιπάλους τους, που ονομάζονται «σοβαροί», να γελάσουν. Όσοι από τους «σοβαρούς» παίκτες γελάσουν χάνουν και βγαίνουν από το παιχνίδι. Έπειτα οι πλευρές αλλάζουν ρόλους και συνεχίζουν. Νικητές είναι όσοι μείνουν ως το τέλος
- Οι φωλιές
- Τα παιδιά ανά τριάδες σχηματίζουν «φωλιές» πιάνοντας τα χέρια τους. Μέσα σε κάθε «φωλιά» μπαίνει ένα παιδί και ένα παιδί μένει χωρίς φωλιά. Με το σύνθημα, τα παιδιά που έχουν σχηματίσει τις φωλιές σηκώνουν τα χέρια τους για να βγει το παιδί που είναι μέσα σε κάθε φωλιά και περιμένουν κάποιο άλλο να μπει. Μόλις μπει το παιδί η φωλιά κλείνει με τα χέρια των παιδιών. Όποιο παιδί μείνει χωρίς φωλιά παίρνει τη θέση ενός παιδιού από μια τριάδα και το παιχνίδι συνεχίζεται…
- Κότα/Κόκορας-Κοτόπουλα-Αλεπού
- Τα παιδιά μπαίνουν όλα σε σειρά. Το πρώτο παιδί είναι η κότα/κόκορας και τα υπόλοιπα από πίσω είναι τα κοτόπουλα. Επιλέγουμε ένα παιδί που θα κάνει την αλεπού το οποίο θα στέκεται απέναντι από την κότα/κόκορα. Η αλεπού προσπαθεί να πιάσει κάποιο παιδί όμως η κότα δεν την αφήνει και θα πρέπει όλα τα παιδιά πίσω που κάνουν τα κοτόπουλα να ακολουθούν τις κινήσεις της κότας/κόκορα ώστε να μην τα ακουμπήσει η αλεπού. Μόλις η αλεπού ακουμπήσει ένα παιδί, το παιδί αλλάζει θέση με την αλεπού.
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ έως 2022-2023
1.ΜΑΝΤΕΨΕ ΤΙ ΖΩΓΡΑΦΙΖΩ
Υλικά: 2 κόλλες Α4, χαρτοταινία και 2 μαρκαδόροι
Διαδικασία: Κολλάμε με χαρτοταινία ένα χαρτί Α4 στην πλάτη ενός παίκτη. Έπειτα κολλάμε ένα χαρτί Α4 στον τοίχο. Ο παίκτης με το κολλημένο χαρτί στη πλάτη στέκεται μπροστά από το χαρτί στον τοίχο. Ο άλλος παίκτης στέκεται από πίσω του και με έναν μαρκαδόρο αρχίζει να ζωγραφίζει κάτι πάνω στο χαρτί στην πλάτη του παίκτη. Ο πρώτος παίκτης προσπαθεί να καταλάβει τι ζωγραφίζει ο άλλος στην πλάτη του και προσπαθεί να το αποτυπώσει στο χαρτί που έχει μπροστά του.
2.ΠΙΑΣΕ ΤΟ ΜΟΛΥΒΙ
Υλικά: μολύβια
Διαδικασία: οι παίκτες στέκονται μπροστά από το τραπέζι και στην πάνω πλευρά του χεριού τους έχουν ένα μολύβι. Πετούν το μολύβι λίγο ψηλά και πρέπει κατευθείαν να το πιάσουν με την παλάμη τους. Αυτή η διαδικασία συνεχίζεται προσθέτοντας 3,5,7 κλπ μολύβια.
3.ΚΡΑΤΗΣΟΥ!
Υλικά: χρονόμετρο
Διαδικασία: Μια ομάδα κρεμιέται από το μονόζυγο ταυτόχρονα και πρέπει ο καθένας να αντέξει όσο περισσότερο γίνεται. Χρονομετρούμε πόσο αντέχει ο καθένας Όποιος δεν αντέξει έχει…ποινές!!
4. ΜΑΖΕΨΕ ΤΑ ΠΟΤΗΡΙΑ ΜΕ ΜΠΑΛΟΝΙ
Υλικά: 6 ποτήρια πλαστικά, 1 μπαλόνι
Διαδικασία: Τοποθετούμε τα ποτήρια το ένα δίπλα στο άλλο. Ο παίκτης πρέπει με την βοήθεια ενός μπαλονιού να βάλει τα ποτήρια το ένα μέσα στο άλλο. Αυτο θα το καταφέρει φουσκωνοντας το μπαλόνι μέσα στο ποτήρι ,ώστε να μπορέσει να το μεταφέρει εκεί που θέλει. Σε όλη την διάρκεια του παιχνιδιού τα χέρια βρίσκονται πίσω στην πλάτη. Όποιος μαζέψει πρώτος όλα τα ποτήρια κερδίζει.
5. ΚΟΛΛΑ ΤΟ ΣΤΟΝ ΑΦΡΟ
Υλικά: αφρός ξυρίσματος, σκούφος κολύμβησης, μπαλάκια πινκ πονκ
Διαδικασία: Ένας παίκτης απο την ομάδα φοράει τον σκούφο και απλώνει πάνω στον σκούφο τον αφρό ξυρίσματος. Έπειτα οι παίκτες της ομάδας στέκονται 2 μέτρα μακριά και προσπαθούν να κολλήσουν στο κεφάλι του συμπαίκτη τους τα μπαλάκια του πινκ πονκ. Ο κάθε παίκτης της ομάδας έχει απο 2 προσπάθειες. Όποια ομάδα κολλήσει τα περισσότερα μπαλάκια στο κεφάλι του συμπαίκτη τους κερδίζει.
–Παραλλαγή παιχνιδιού: Αντι να βάλουν τον αφρό στο κεφάλι μπορούν να τον απλώσουν στο πρόσωπο και αντί για μπαλάκια πινκ πονκ να πετάνε φουντούνια..
6.ΒΟΛΕΪ ΜΕ ΝΕΡΟΜΠΑΛΟΝΑ
Υλικά: 2 πετσέτες μπάνιου μεγάλες, νερομπάλονα
Τοποθεσία: γήπεδο βόλεϊ
Διαδικασία: Στη κάθε μια από τις δύο πλευρές του γηπέδου βρίσκονται δύο παίκτες, οι οποίοι κρατούν την πετσέτα μπάνιου. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να πετάνε το νερομπάλονο απο την μία πλευρά στην άλλη τινάζοντας την πετσέτα. Σε όποια ομάδα σκάσει το νερομπάλονο χάνει.
7.ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΕΙ ΤΟ ΠΟΤΗΡΙ;
Υλικά: 1 πλαστικό ποτήρι περασμένο σε ένα λεπτό σπάγκο , 2 ίδια νεροπίστολα,
Διαδικασία: Ο σπάγκος θα είναι τεντωμένος ψηλά, θα έχει περασμένο μέσα ένα πλαστικό ποτήρι και στη μέση θα έχει μια γραμμή ώστε να διαχωρίζεται η πλευρά του ενός και η πλευρά του άλλου. Οι παίκτες κάθονται στην άκρη του σπάγγου και προσπαθούν ρίχνοντας νερό με τα νεροπίστολα να πάνε το ποτήρι στην μεριά του άλλου. Όταν τελειώσει το νερό, τελειώνει το παιχνίδι και κερδίζει αυτος που πήγε το ποτήρι στην μεριά του αντιπάλου.
8.ΡΙΞΕ ΤΟ ΜΠΑΛΑΚΙ ΜΕ PAINTBALL
9.ΤΥΛΙΞΕ ΤΗΝ ΚΟΡΔΕΛΑ
Υλικά: 2 κορδέλες ίσου μεγέθους
Διαδικασία: Ένας παίκτης από την κάθε ομάδα κρατάει στο δεξί του χέρι το άκρο της μίας κορδέλας και στο αριστερό του κρατάει το άκρο της δεύτερης κορδέλας. Μόλις αρχίσει ο χρόνος ο κάθε παίκτης αρχίζει να κουνάει τα χέρια του με σκοπό να τυλίξει τις κορδέλες στα χέρια του. Νικάει ο παίκτης που τύλιξε και τις δύο κορδέλες στα χέρια του.
10.ΞΕΧΩΡΙΣΕ ΤΑ M n M΄s
Υλικά: χρωματιστά m and m΄s, Τόσα ποτήρια, όσα και τα χρώματα των κουφέτων
Διαδικασία : Ένας παίκτης από κάθε ομάδα έχει μπροστά του ανακατεμένα τα χρωματιστά κουφετάκια και μπροστά του τα ποτήρια. Όταν ξεκινήσει ο χρόνος( 15 s.), οι παίκτες ξεχωρίζουν στα ποτήρια τα κουφέτα ανάλογα με το χρώμα. Όποιος παίκτης έχει τα λιγότερα κουφέτα στο τραπέζι κερδίζει. Αν όμως έχει κάνει λάθος στον χωρισμό των κουφέτων και έχει βάλει π,χ, ένα κόκκινο στα πράσινα, τον πόντο τον παίρνει η αντίπαλη ομάδα.
11.ΣΠΑΣΜΕΝΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ
Διαδικασία: Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των 4 ατόμων, και βάζουμε στα αυτιά των τριών από αυτά ακουστικά με μουσική. Στο παιδί που δεν έχει ακουστικά, του αφηγούμαστε μια πολύπλοκη ιστορία. Στην συνέχεια το παιδί αυτό θα πρέπει να μεταφέρει την ιστορία με όσες περισσότερες λεπτομέρειες θυμάται στο αμέσως επόμενο παιδί, αφού εκείνο δεν θα έχει ακούσει πιο πριν την αφήγηση. Με την σειρά του και εκείνο θα αφηγηθεί την ιστορία στον επόμενο. Σκοπός είναι οι παίκτες να αφηγηθούν την ιστορία ο ένας στον άλλο με όσες περισσότερες λεπτομέρειες γίνεται, καθότι στην ιστορία θα κρύβονται 10 λέξεις κλειδιά οι οποίες θα πρέπει να ακουστούν στην διήγηση του τελευταίου παίκτη. Νικήτρια είναι η ομάδα, της οποίας ο τελευταίος παίκτης θα αναφέρει στην ιστορία του τις περισσότερες λέξεις κλειδιά.
12.ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΝΗΜΗΣ
Διαδικασία: Τα παιδιά σχηματίζουν έναν κύκλο. Με λάχνισμα ορίζεται το παιδί που ξεκινά το οποίο λέει: «Χθες πήγα σε ένα κατάστημα και αγόρασα… (κάτι, π.χ. ένα παγωτό)». Το δεύτερο παιδί επαναλαμβάνει τα λόγια του πρώτου, προσθέτοντας άλλη μια λέξη: «Χθες πήγα σε ένα κατάστημα και αγόρασα ένα παγωτό κι ένα διαστημόπλοιο». Το τρίτο συνεχίζει «Χθες πήγα σε ένα κατάστημα και αγόρασα ένα παγωτό, ένα διαστημόπλοιο κι ένα λιοντάρι». Χάνει όποιο παιδί ξεχάσει κάποιο αντικείμενο που έχει αναφερθεί και το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να έχουμε έναν νικήτη!1
13.ΜΠΑΛΟΝΟΔΡΟΜΙΕΣ
Υλικά: μπαλόνια
Διαδικασία: Μπορείς να χωρέσεις δύο… μπαλόνια σε μία μασχάλη; Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες και σχηματίζουν δυο σειρές (το ένα πίσω από το άλλο). Το πρώτο παιδί κάθε ομάδας έχει από δύο φουσκωμένα μπαλόνια κάτω από κάθε μασχάλη και ένα ακόμα μπαλόνι ανάμεσα στα γόνατά του. Πρέπει να διανύσει μια προκαθορισμένη διαδρομή χωρίς να του πέσουν τα μπαλόνια και να επιστρέψει στην ομάδα, δίνοντάς στο δεύτερο παιδί τα μπαλόνια. Αυτό με τη σειρά του κάνει την ίδια διαδρομή κ.ο.κ. Νικήτρια η ομάδα της οποίας όλα τα μέλη θα κάνουν την διαδρομή. Αν ένα ή περισσότερα μπαλόνια πέσουν, το παιδί πρώτα τα τοποθετεί στη σωστή θέση (2 σε κάθε μασχάλη και 1 στα γόνατα) και μετά συνεχίζει τη διαδρομή.
14.ΤΑ ΜΑΝΤΑΛΑΚΙΑ
Υλικά: Μανταλάκια
Διαδικασία: Βάζουμε στην πλάτη (μπλούζα) όλων των παιδιών τον ίδιο αριθμό από μανταλάκια ρούχων (π.χ. 4 μανταλάκια σε κάθε μπλούζα). Με το σύνθημα τα παιδιά αρχίζουν να κυνηγιούνται προσπαθώντας να αρπάξουν όσα περισσότερα μανταλάκια μπορούν, προσέχοντας μην τους αρπάξουν τα δικά τους! Νικητής είναι όποιος μείνει τελευταίος με ένα τουλάχιστον μανταλάκι στην πλάτη!
15.Ποδόσφαιρο 5Χ5 (Δ –ΓΛ): [Εξωτερικού χώρου, ….]
16.Μαντηλάκι Χάντμπολ (Δ-ΓΛ) [Εξωτερικού χώρου, ….]
17.Survivor (Δ-ΓΛ) Δύσκολο παιχνίδι, θέλει πολύ προετοιμασία. [Εξωτερικού χώρου, ….]
18. Τρίλιζα (Δ-ΓΛ) [Εξωτερικού χώρου, ….]
19. Σετ 11 παιχνιδιών του λεπτού: (Δ-ΓΛ) [Εσωτερικού χώρου, ….]
21.Μπαλονοσκασίματα (Δ-ΓΛ) [Εσωτερικού χώρου, ….]
22. Διαγωνισμός τραγουδιού (Δ-ΓΛ) [Εσωτερικού χώρου, ….]
23.Σκυταλοδρομία με μπάλες (Δ-ΓΛ) [Εσωτερικού χώρου, ….]
23.Δεν ήξερες, δε ρώταγες; (Δ-ΓΛ) [Εσωτερικού χώρου, ….]
24.Τοξοβολία με εκτοξευτήρες Nerf (Δ-ΓΛ) [Ε(ξ)(σ)ωτερικού χώρου, ….]
25.Fifa 2022-2023 Ps4 ή Ps5, Grand Tourismo κ.λπ. (Δ-ΓΛ) [Ε(ξ)(σ)ωτερικού χώρου, ….]
26.Μικρής διάρκειας βίντεο 10´ (Δ-ΓΛ): [Εσωτερικού χώρου, ….]
27.Κινηματογραφικές ταινίες (Δ-ΓΛ): [Εσωτερικού χώρου, ….]
28. Μικρή ή μεγάλη Θεατρική παράσταση 5-10΄ [Εσωτερικού χώρου, ….]
30.Παιχνίδι γνωριμίας: Γη – Ουρανός – Θάλασσα – Φωτιά: [Α.Κ.1 Εσωτερικού χώρου]
- Επειδή είναι η 1η μας συνάντηση, η ομάδα θα πρέπει και να γνωριστεί μεταξύ της.
- Τα παιδιά σχηματίζουν κύκλο.
- Ο κατηχητής στο κέντρο του κύκλου κρατάει ένα μπαλάκι τέννις. Το πετάει σε ένα από τα παιδιά λέγοντας «γη».
- Το παιδί πρέπει να πει το όνομα του και ένα όνομα ζώου που ζει στην ξηρά πριν μετρήσουν οι υπόλοιποι εν χορώ από το 10 ως το 1. Αν απαντήσει λάθος, βγαίνει από τον κύκλο.
- Για την λέξη «ουρανός» η απάντηση είναι το όνομα ενός πουλιού και για τη λέξη «θάλασσα» το όνομα ενός ψαριού.
- Αν ο αρχηγός πει όμως την λέξη «φωτιά», το παιδί πρέπει να πετάξει αμέως το μπαλάκι στον αρχηγό χωρίς να πει τίποτε.
- Κανένα όνομα ζώου, ψαριού ή πουλιού δεν πρέπει να επαναληφθεί.
- Το παιχνίδι γίνεται με γρήγορο ρυθμό.
31.Συστάσεις [ A.K2 Εσωτερικού χώρου]
- Τα παιδιά χωρίζονται, τυχαία ή όπως κάθονται ή όπως προτιμούν, σε ζευγάρια και συζητούν για λίγο μεταξύ τους.
- Κατόπιν ο ένας παρουσιάζει τον άλλον στην ομάδα, σαν να ήταν ο ίδιος αναφέροντας πέντε χαρακτηριστικά του.
- Για παράδειγμα, ο Γιάννης παρουσιάζοντας το Γιώργο λέει:
- “Είμαι ο Γιώργος, πηγαίνω στην Στ΄ Δημοτικού Σχολείου, μου αρέσει το ποδόσφαιρο, αγαπημένο μου φαγητό είναι το παστίτσιο, και θα ‘θελα να δούλευα σε τσίρκο», κ.ο.κ.”
32.Στο καλαμάκι το βαμβάκι [A.K3 Εσωτερικού χώρου]
- Όλα έχουν ένα καλαμάκι στο στόμα.
- Δίνουμε στο πρώτο παιδί ένα κομμάτι βαμβάκι το οποίο κρατά με το καλαμάκι ρουφώντας αυτό.
- Σκοπός είναι να πάει το βαμβάκι από καλαμάκι σε καλαμάκι για να καταλήξει σε ένα μπολάκι που θα έχει δίπλα του ο τελευταίος παίχτης.
- Έτσι γίνεται μια σκυταλοδρομία.
- Νικήτρια είναι η ομάδα που θα έχει συγκεντρώσει περισσότερα κομμάτια από βαμβάκι.
33.Χαλάστε το και φτιάξτε το!: [A.K4 Εσωτερικού χώρου]
- Δημιουργούμε στην αίθουσα χώρο ικανό για έντονη και γρήγορη κίνηση των παιδιών (μπορεί να παιχτεί και σε εξωτερικό χώρο, αλλά να γνωρίζουμε ότι μπορεί τα παιδιά να…. κυλιστούν κάτω για να κερδίσουν).
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ισόποσες ομάδες (τουλάχιστον 3 παιδιά η κάθε ομάδα) και τις τοποθετούμε την μία αντικριστά στην άλλη. Ανάμεσά τους φτιάχνουμε μια πυραμίδα με 6 πλαστικά ποτηράκια (τοποθετώντας 3 στην βάση, 2 από πάνω και ένα στην κορυφή).
- Δίνουμε στην μία ομάδα ένα μπαλάκι πινγκ-πονγκ και τους προκαλούμε να γκρεμίσουν την πυραμίδα. Μόλις, όμως, την γκρεμίσουν πρέπει να την ξαναφτιάξουν συνεργαζόμενοι γιατί η άλλη ομάδα καραδοκεί.
- Μόλις γκρεμιστεί η πυραμίδα, παίρνει το μπαλάκι και προσπαθεί να χτυπήσει όσο πιο γρήγορα μπορεί όσο το δυνατόν περισσότερους παίκτες της πρώτης ομάδας, αφού όποιον χτυπάει βγαίνει από το παιχνίδι και πάει σε μια άκρη για να μην εμποδίζει την εξέλιξη του παιχνιδιού.
- Νικήτρια η ομάδα που θα καταφέρει τον στόχο της (να φτιάξει την πυραμίδα ή να βγάλει όλους τους παίκτες της αντίπαλης ομάδας). Έπειτα, ανταλλάσσουμε τους ρόλους των ομάδων. Βελτιώσεις: Μπορούμε να βάλουμε τα παιδιά της δεύτερης ομάδας, που προσπαθούν να εμποδίσουν το χτίσιμο.
34.Σβήνω ανάβω το κερί [A.K5 Εσωτερικού χώρου]
- Διαλέγουμε δύο παίχτες οι οποίοι γονατίζουν αντικριστά ο ένας στον άλλο.
- Οι παίχτες με το αριστερό χέρι τους κρατούν το αριστερό πόδι τους ψηλά ώστε να μην ακουμπά στο πάτωμα, και με το δεξί τους χέρι κρατούν ένα κερί ο καθένας.
- Ένα τρίτο παιδί ανάβει το κερί του ενός παίχτη.
- Κατόπιν ο παίχτης που έχει αναμμένο το κερί προσπαθεί να μεταδώσει την φλόγα στον άλλο παίχτη.
35.Παιχνίδι με ήχους: [A.K6 Εσωτερικού χώρου]
- Κλείνουμε τα μάτια σε ένα παιδί και του βάζουμε διάφορους ήχους να ακούσει πχ. κλειδιά, ντέφι, ξυπνητήρι κ.α.
- Στα τρία που βρίσκει κερδίζει ένα δωράκι!
36.Κάτσε και έσκασε: [ A.K7 Εσωτερικού χώρου]
- Τα παιδιά χωρίζονται σε 3 ομάδες.
- Για κάθε ομάδα αντιστοιχεί μια καρέκλα.
- Τα παιδιά της κάθε ομάδας, πρέπει το ένα μετά το άλλο, να φουσκώνουν ένα μπαλόνι, και αφού το δέσουν προσπαθούν να το σκάσουν αφού κάτσουν πάνω σε αυτό στην καρέκλα.
- Η παράξενη αυτή σκυταλοδρομία, θα αναδείξει νικήτρια την ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
37.Σαρανταποδαρούσα: [ A.K8 Εσωτερικού χώρου]
- Οι παίκτες χωρίζονται σε δύο ομάδες και κάθονται στο πάτωμα, σχηματίζοντας δύο γραμμές. Ο κάθε παίκτης κάθεται ανάμεσα στα πόδια του παίκτη πίσω του. Η απόσταση μεταξύ τους πρέπει να είναι τόση ώστε ο πίσω παίκτης να φτάνει με τα χέρια του τεντωμένα τους ώμους του μπροστινού.
- Ο πρώτος παίκτης στην κάθε «σαρανταποδαρούσα» παίρνει την μπάλα και όταν δοθεί το σύνθημα, δίνει την μπάλα όσο το δυνατόν πιο γρήγορα στον παίκτη που κάθεται πίσω του.
- Όταν η μπάλα φτάσει στο τελευταίο άτομο μιας «σαρανταποδαρούσας», εκείνος θα πρέπει να σηκωθεί γρήγορα και να τρέξει στο μπροστινό μέρος της γραμμής, έτσι ώστε όλη η ομάδα θα μετακινηθεί μια θέση μπροστά.
- Αν σας πέσει η μπάλα, θα πρέπει να την επαναφέρετε στο μπροστινό μέρος της γραμμής και να αρχίσετε να δίνετε τις πάσες πάλι από εκεί.
- Νικήτρια είναι η ομάδα που θα φτάσει πρώτη στην άλλη άκρη του δωματίου.
38.Σκυταλοδρομία πόλεων: [A.K9, Εσωτερικού χώρου]
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε 2 ομάδες.
- Ο ομαδάρχης πετάει ένα μπαλάκι σ’ ένα παιδί της α’ ομάδος και του λέει ένα γράμμα. Αυτός πρέπει να πει μια πόλη που να αρχίζει από το γράμμα αυτό.
- Στη συνέχεια πετάει το μπαλάκι σε άλλο παίκτη ο οποίος πρέπει να πει μια άλλη πόλη που να αρχίζει από το γράμμα με το οποίο τελείωνε η προηγούμενη.
- Νικήτρια είναι η ομάδα που δεν θα σταματήσει.
39. Ο Γιάννης λέει…: [A.K10, Εσωτερικού χώρου]
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες. Αναφέρουμε ότι υπάρχει ένας σπουδαίος γυμναστής, ο Γιάννης, τον οποίο όλοι πρέπει να ακούμε. Θα κάνουμε λοιπόν ό,τι λέει ο Γιάννης. Π.χ. Λέμε κάθε φορά:
- “Ο Γιάννης λέει να σηκωθούμε όρθιοι”, “ο Γιάννης λέει να κάτσουμε, να σηκώσουμε το πόδι, το χέρι” και διάφορα άλλα παραγγέλματα. Κάποια στιγμή λέμε ένα παράγγελμα χωρίς να πούμε “ο Γιάννης λέει”.
- Όποιος κάνει αυτό που λέει το παράγγελμα χάνει και η άλλη ομάδα κερδίζει ένα πόντο. Το παιχνίδι τελειώνει μόλις κάποια ομάδα φτάσει τους 5 πόντους.
40.Mε τα μάτια του φίλου μου: [ A.K11 Εσωτερικού χώρου]
- Τα παιδιά γίνονται ζευγάρια.
- Το ένα παίρνει τον αριθμό ένα (1) και το άλλο τον αριθμό δυο (2).
- Το παιδί με τον αριθμό (1) κλείνει τα μάτια του ενώ το άλλο είναι οδηγός του.
- Περπατούν στην τάξη και ο οδηγός φροντίζει για την ασφάλεια του παιδιού με τα κλειστά μάτια.
- Το παιδί με τον αριθμό 1 ακουμπάει διάφορα αντικείμενα (έως τρία) τα ψηλαφίζει και μαντεύει τι είναι.
- Το παιδί με τον αριθμό 2 επιβεβαιώνει αν είναι αυτό που μάντεψε και συνεχίζουν.
- Στη συνέχεια τα ζευγάρια αλλάζουν ρόλους.
41.Το κουταλάκι,: [ A.K12, Εσωτερικού χώρου]
- Ας πούμε ότι για παράδειγμα έχουμε 10 παίκτες. Τότε θα χρησιμοποιήσουμε 9 κουταλάκια.
- Τα βάζουμε στο τραπέζι και τα παιδιά κάθονται γύρω γύρω.
- Ένας ενήλικας διηγείται μια ιστορία από το μυαλό του που περιέχει την λέξη “κουταλάκι”. Μόλις τα παιδιά ακούνε την λέξη “κουταλάκι”, αρπάζουν ένα κουταλάκι.
- Ένας όμως βγαίνει από το παιχνίδι.
- Αφαιρούμε τότε ένα κουτάλι.
- Κι έτσι συνεχίζουμε ώσπου να μείνει ένας νικητής.
42.Φύσα αεράκι-φύσα με [ A.K13, Εσωτερικού χώρου]
- Τοποθετούμε τις 40 κάρτες ως στοίβα πάνω στο καπάκι του μπουκαλιού.
- Στόχος είναι ο παίχτης να ρίξει φυσώντας ΜΟΝΟ τις 39 κάρτες και να παραμείνει η τελευταία πάνω στο μπουκάλι μέσα σε 1.
- 3. Αν πέσουν όλες οι κάρτες, ο παίχτης μπορεί να τις ξανατοποθετήσει στη θέση τους και να προσπαθήσει πάλι μέχρι την λήξη του χρόνου.
- ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Μπορεί να γίνει και με πολλούς διαγωνιζόμενους ταυτόχρονα (απαιτεί και τον αντίστοιχο αριθμό μπουκαλιών και καρτών).
43.Απότομο τράβηγμα: [A.K14, Εσωτερικού χώρου]
- Στόχος του παιχνιδιού είναι ο παίκτης να στήσει έναν πύργο από 3 πλαστικά ποτηράκια με ένα κομμάτι χαρτόνι ανάμεσά τους και στην συνέχεια να τραβήξει γρήγορα το χαρτόνι, ξεκινώντας από πάνω και συνεχίζοντας προς τα κάτω, ώστε το πάνω ποτήρι να πέφτει και να εφαρμόζει στο ακριβώς από κάτω του.
- Στο τέλος, αφού αφαιρεθούν και τα 2 κομμάτια χαρτονιού, θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί μια στοίβα από 3 πλαστικά ποτήρια.
- Αν, καθώς αφαιρούνται τα χαρτόνια, η ισορροπία ανατραπεί ή το πάνω ποτήρι δεν ενωθεί με το από κάτω του, τότε η διαδικασία πρέπει να επαναληφθεί από το σημείο που διακόπηκε κι όχι από την αρχή.ΠΡΟΣΟΧΗ: Η δοκιμασία πρέπει να γίνει σε 1,5 λεπτό.
- Το παιχνίδι μπορεί να γίνει και με πολλούς διαγωνιζομένους ταυτόχρονα. Θυμηθείτε να πάρετε και τον αντίστοιχο αριθμό ποτηριών και χαρτονιών.
44.Αγώνες Σούμο [A.K15, Εσωτερικού χώρου]
- Οι αγώνες διεξάγονται ανάμεσα σε δύο παίχτες.
- Φουσκώνουν δύο μεγάλα μπαλόνια και τα φορούν μέσα από την μπλούζα, στη θέση της κοιλιάς.
- Με το σφύριγμα του διαιτητή προσπαθούν, έχοντας τα χέρια στην πλάτη και αναπηδώντας, να χτυπήσει ο ένας το μπαλόνι του άλλου και να το σπάσει.
- Όποιος το καταφέρει, είναι νικητής.
- Οι αγώνες μπορούν να πάρουν και τη μορφή πρωταθλήματος.
- Από περισσότερα ζευγάρια οι νικητές προκρίνονται για την επόμενη φάση, μέχρι να μείνει ένα ζευγάρι που θα φτάσει στον τελικό, απ’ το οποίο θα αναδειχθεί ο νικητής.
- Πρόκειται για ένα παιχνίδι απολαυστικό, που δίνει αφορμή για πολύ γέλιο!
45.Κυνήγι στο ύπαιθρο [B.K1, Εξωτερικού χώρου]
- Χωρίστε τα παιδιά σε ομάδες 2-3 ατόμων.
- Δώστε σε κάθε ομάδα την ίδια λίστα με 20-25 πράγματα που μπορούν να βρεθούν σε μία ορισμένη περιοχή.
- Βάλτε τους να μαζέψουν όσα περισσότερα πράγματα μπορούν μέσα σε 15 λεπτά.
- Όταν τελειώσουν, ζητήστε τους να σας περιγράψουν με λεπτομέρειες τα πράγματα που βρήκαν.
- Για παράδειγμα, αν έχουν βρει ένα πουλί ζητήστε να περιγράψουν το χρώμα του, τη συμπεριφορά του, τις ανάγκες του, τους ήχους που κάνει, κλπ. Ανάλογα με την ακρίβεια των περιγραφών τους, δώστε τους 1-3 βαθμούς. Δώστε βραβείο στην ομάδα με τους περισσότερους βαθμούς.
46.Ισορροπία πιάτου με μπαλάκι: [B.K3, Εξωτερικού χώρου]
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε ισόποσες ομάδες, τα βάζουμε στη σειρά (καθιστά σε καρέκλες) και δίνουμε από ένα πιάτο με το μπαλάκι του πινκ-πονκ σε κάθε ομάδα.
- Με το σύνθημα, ο πρώτος από κάθε ομάδα παίρνει το πιάτο, το ισορροπεί στο κεφάλι του, κατεβάζει τα χέρια, σηκώνεται όρθιος, ξανακάθεται και, τέλος, δίνει το πιάτο με το μπαλάκι στον επόμενο.
- Αν το πιάτο πέσει οποιαδήποτε στιγμή από το κεφάλι ενός παιδιού, αυτό πρέπει να επαναλάβει τη διαδικασία από την αρχή.
- Νικήτρια ομάδα είναι αυτή που θα τελειώσει πρώτη αυτήν την ιδιότυπη σκυταλοδρομία.
47.Σκυταλοδρομίες με μπάλες ή μπαλάκια: [B.K4, Εξωτερικού χώρου]
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και δίνουμε σε κάθε ομάδα από μία μπάλα ή ένα μπαλάκι.
- Παίζουμε σκυταλοδρομίες ως εξής:
- Πρώτα τσουλώντας την μπάλα, μετά 2. χτυπώντας την μπάλα στο έδαφος (ντρίμπλα),
- Κρατώντας (σφηνώνοντας) την μπάλα ανάμεσα στα δύο γόνατα, 4. προχωρώντας και 5. κλωτσώντας την μπάλα.
48.Σκυταλοδρομίες με μπισκότα ή λουκούμια.: [B.K5, Εξωτερικού χώρου]
- Το παιχνίδι: χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ίσες ομάδες.
- Απέναντι από κάθε ομάδα τοποθετούμε ένα κουτί με μπισκότα.
- Ο πρώτος της κάθε ομάδας, μόλις δώσουμε το σύνθημα, πρέπει να τρέξει στο κουτί, να φάει ένα μπισκότο και να καταφέρει να σφυρίξει (ο ομαδάρχης είναι κοντά για να ακούει)
- . Αφού σφυρίξει, επιστρέφει στην ομάδα του και φεύγει ο επόμενος για να κάνει το ίδιο. Όποια ομάδα τελειώσει πρώτη τα μπισκότα είναι η νικήτρια.
- Το παιχνίδι αυτό φυσικά μπορεί να πάρει πολλές διαφορετικές μορφές, ανάλογα με την έμπνευση του κατηχητή.
49.Μπάλα πάνω από το κεφάλι, κάτω από πόδια, δεξιά και αριστερά μας.: [B.K6, Εξωτερικού χώρου]
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες με ίδιο αριθμό παιδιών η κάθε ομάδα.
- Τα παιδιά στέκονται όρθια το ένα πίσω από το άλλο.
- Ο πρώτος κάθε ομάδας κρατάει μία μπάλα. Με το σύνθημα οι πρώτοι από κάθε ομάδα δίνουν την μπάλα στο παιδί που είναι πίσω τους περνώντας την μπάλα πάνω από το κεφάλι τους.
- Ο τελευταίος όταν πιάσει την μπάλα έρχεται πρώτος. Κατόπιν συνεχίζεται το παιχνίδι περνώντας την μπάλα κάτω από τα πόδια τους, μετά από την αριστερή πλευρά τους και τέλος από την δεξιά.
- Νικήτρια ομάδα είναι αυτή που το πρώτο της παιδί θα ξαναέρθει πρώτο πιο γρήγορα, κρατώντας την μπάλα στα χέρια.
50.Κάτσε και έσκασε : [B.K7, Εξωτερικού χώρου]
51.Ψείρες [B.K8, Εξωτερικού χώρου]
- Όλα τα παιδιά παίρνουν το όνομα ενός ζώου.
- Μαζεύονται σε κύκλο κοντά μας.
- Πετάμε μια μπάλα ψηλά και φωνάζουμε ένα ζώο.
- Το παιδί που έχει το όνομα αυτού του ζώου πρέπει να πιάσει την μπάλα και τα υπόλοιπα να φύγουν μακριά.
- Μόλις πιάσει τη μπάλα το παιδί θα φωνάξει 1, 2, 3 στοπ και τα παιδιά θα μείνουν ακίνητα.
- Το παιδί που έχει τη μπάλα τη ρίχνει για να πετύχει ένα παιδί.
- Αν δεν το πετύχει έχει μία ψείρα και πετάει αυτός την μπάλα στον αέρα.
- Αν το πετύχει ή κουνηθεί αυτό το παιδί που σημαδεύει, παίρνει αυτό μία ψείρα και ρίχνει την μπάλα στον αέρα. Όποιο παιδί συμπληρώνει πέντε ψείρες βγαίνει από το παιχνίδι.
52.Λόφος με παπούτσια: [B.K9, Εξωτερικού χώρου]
- Βγάζουν όλα τα παιδιά τα παπούτσια τους , τ’ ανακατεύουν και φτιάχνουν έναν λόφο.
- Στη συνέχεια 2 παιδιά προσπαθούν να βρούν και να φορέσουν τα σωστά παπούτσια στα αντίστοιχα παιδάκια!
- Όποιο απ’ τα 2 παιδιά φορέσει τα περισσότερα ζευγάρια παπούτσια σωστά στα υπόλοιπα παιδιά αυτό κερδίζει!!
53.Μουσικές καραμέλες [B.K10, Εξωτερικού χώρου]
- Συγκεντρώνουμε μικρές εικόνες σχετικές από τα προηγούμενα μαθήματα και τις τυλίγουμε εξωτερικά από τις καραμέλες, χωρίς να φαίνονται.
- Βάζουμε τις καραμέλες μέσα σε ένα καλάθι.
- Ξεκινάει η μουσική και το καλαθάκι πάει από χέρι σε χέρι. Κάθε φορά που σταματάει η μουσική, το παιδάκι που κρατάει το καλάθι, εκείνη την στιγμή, παίρνει μία καραμέλα, ανοίγει πρώτα την εικόνα και μόλις περιγράψει σωστά τι βλέπει… τρώει την καραμέλα!!!
- Ξεκινάει η μουσική και το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να φαγωθεί και η τελευταία καραμέλα!!!
54.Κόκαλο – Ξεκόκαλο: [B.K11, Εξωτερικού χώρου]
- Με το σύνθημα του δασκάλου, ένα παιδί (ο κυνηγός) κυνηγά τα υπόλοιπα.
- Όποιο παιδί πει κόκαλο και μείνει ακίνητο, δεν μπορεί να πιαστεί.
- Το παιδί αυτό μπορεί να ξανακινηθεί μόνο αν το ακουμπήσει κάποιο άλλο παιδί, λέγοντας ξεκόκαλο.
- Αν στο παιχνίδι μείνει μόνο ένα παιδί να τρέχει, αυτό δεν μπορεί να πει κόκαλο και να ακινητοποιηθεί, αν πρώτα δεν απελευθερώσει κάποιο άλλο.
- Όποιο παιδί πιάνεται γίνεται κυνηγός.
55.Τρέχω στον κύκλο: [B.K12, Εξωτερικού χώρου]
- Τα παιδιά σχηματίζουν δύο κύκλους /ομάδες και κάθονται οκλαδόν.
- Ο δάσκαλος τοποθετεί πίσω από την πλάτη του πρώτου παιδιού μια μπάλα.
- Με το σύνθημα του δασκάλου, το παιδί σηκώνεται και τρέχει γύρω από τον κύκλο, κρατώντας τη μπάλα.
- Μόλις ξαναφτάσει στη θέση του, δίνει τη μπάλα στο παιδί που βρίσκεται δεξιά του, το οποίο ξεκινά με τη σειρά του να τρέχει.
- Κάθε παιδί που ολοκληρώνει το τρέξιμο στέκεται όρθιο στον κύκλο.
- Νικήτρια είναι η ομάδα που τα μέλη της θα σταθούν πρώτα όρθια.
Παραλλαγή: Τα παιδιά ξεκινούν όρθια και καταλήγουν οκλαδόν.