ΠΡΟΣΕΥΧΗ:

Πριν αρχίσει η κάθε συνάντηση

Εἰς τo ὄνομα τοῦ Πατρός καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν. 
Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός, ἡ ἐλπὶς ἡμῶν, δόξα σοι.

Βασιλεῦ οὐράνιε, Παράκλητε, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ὁ πανταχοῦ παρών, καὶ τὰ πάντα πληρῶν, ὁ θησαυρὸς τῶν ἀγαθῶν, καὶ ζωῆς χορηγός, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν, καὶ καθάρισον ἡμᾶς ἀπὸ πάσης κηλῖδος, καὶ σῶσον, Ἀγαθέ, τὰς ψυχὰς ἡμῶν.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΗΣΤΕΙΑ

Χαιρετώ την πιο όμορφη παρέα!!! Τι κάνετε καλά μας παιδιά; Πως πέρασε η εβδομάδα σας;;;
Με την βοήθεια του Θεού, βλέπω μπροστά μου αληθινούς αγωνιστές!!! Δόξα τω Θεώ! Πως ξεκίνησε ο αγώνας της νηστείας σας;;;

Αρχικά να πούμε ότι για να νηστέψουμε θα πρέπει πρώτα να ρωτήσουμε τους γονείς μας. Εντάξει παιδιά μου; (…)

Άλλος προσπαθεί να κάνει πίσω στο παιχνίδι, άλλος να ακούει τους γονείς του χωρίς γκρίνια, άλλος ξεκίνησε να διαβάζει Αγία Γραφή, άλλος αυτές τις μέρες προσπάθησε να μην τρώει τα αγαπημένα του τυρογαριδάκια, άλλος να μην νευριάζει το αδελφάκι του, άλλο παιδάκι είπε στους γονείς του αντί για μπάλα το πρωί της Κυριακής θα πάει πρώτα εκκλησία κ.α. Πολύ ωραία !!!Και επειδή όλα αυτά είναι δύσκολο να τα κάνουμε μόνοι μας… Από ποιον ζητάμε βοήθεια;;; Ζητάμε πρώτα την βοήθεια του Θεού μας!!!

1,2 Κυρίως Θέμα: Ο Άγιος απόστολος Φίλιππος


[Στάδιο 1ο: «Βιώνοντας» (1) Το πρώτο στάδιο ονομάζεται «βιώνοντας» και επιδιώκει να αντιληφθεί ποια  εμπειρία έχουν τα παιδιά σχετικά με το θέμα που πρόκειται να διδαχθεί. Το στάδιο αυτό αφορά το βίωμα και την εμπειρία των παιδιών ακόμη και για πράγματα που δεν έχουν καμμία θρησκευτική σχέση]

Χαίρετε! Τι κάνουν τα καλά μας παιδάκια; Πώς πέρασε η εβδομάδα μας; (…)

Παιδιά, έχετε ακούσει ποτέ την φράση: «Κύλησε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι»; (…) Ωραία.

Τι εννοούμε όταν λέμε αυτή την φράση; (…) Αυτή την φράση συνηθίζουμε να τη λέμε για δυο άτομα που ταιριάζουν απόλυτα, όσο δηλαδή ταιριάζει το καπάκι με την κατσαρόλα.


[Στάδιο 2ο: «Γνωρίζοντας μέσω της εμπειρίας» (2) Στο δεύτερο στάδιο επιδιώκεται να συνδεθεί η εμπειρία των μαθητών/μαθητριών με τις απαντήσεις που έδωσαν στην προηγούμενη ερώτηση, με τη θρησκευτική γνώση που θέλουμε να αποκτήσουν τα παιδιά. Ουσιαστικά η εμπειρία που έχουν τα παιδιά, συνδέεται με τη θρησκευτική γνώση.]

Υπάρχει μια ακόμα φράση που συνηθίζουμε να λέμε για άτομα που ταιριάζουν πολύ μεταξύ τους και έχουν κοινά ενδιαφέροντα: «Βρήκε ο Φίλιππος τον Ναθαναήλ». Ο Φίλιππος με τον Ναθαναήλ, όπως θα δούμε και παρακάτω, ήταν πολύ καλοί αχώριστοι φίλοι, οι οποίοι ακολούθησαν τον Χριστό και κήρυξαν το Ευαγγέλιο του.

Σίγουρα κάποιοι/ ποιες από εσάς θα έχετε έναν καλό φίλο ή μια καλή φίλη που του/ της λέτε τα νέα σας, τα μυστικά σας, παίζετε μαζί, βγαίνετε βόλτες, έχετε κοινά ενδιαφέροντα. Έτσι ακριβώς ήταν και ο Φίλιππος με τον Ναθαναήλ. Μοιράζονταν μαζί τις χαρές και τις λύπες, όπως θα δούμε και παρακάτω.

Εσείς μοιράζεστε με τους φίλους σας αυτά που σας κάνουν χαρούμενους ή λυπημένους; Εμπιστεύεστε τους φίλους σας; Περνάτε χρόνο μαζί τους; (…)

3. Κύρια αφήγηση ή διήγηση


[Στάδιο 3ο: «Εξερευνώντας & αναλύοντας»(3) το τρίτο στάδιο, βασική επιδίωξη αποτελεί η εξερεύνηση και σε βάθος ανάλυση της νέας γνώσης. Ουσιαστικά είναι το κυρίως θέμα που θέλουμε να διδάξουμε.]

Ο Άγιος Φίλιππος, όπως πολύ σωστά είπατε, ήταν ένας από τους δώδεκα μαθητές του Χριστού μας. Καταγόταν από τη Βηθσαϊδά της Γαλιλαίας, όπως και οι Απόστολοι Πέτρος και Ανδρέας. Στον Απόστολο Φίλιππο άρεσε πολύ να μελετά τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης. Λίγο μετά τη βάφτισή Του, ο Χριστός τον συνάντησε και του ζήτησε να τον ακολουθήσει. Εκείνος αμέσως άφησε τα πάντα πίσω του και έγινε μαθητής Του.

Πήγε έπειτα, να συναντήσει τον φίλο του τον Ναθαναήλ λέγοντάς του με χαρά και ενθουσιασμό: «Βρήκαμε αυτόν για τον οποίον έγραψαν ο Μωϋσής και οι Προφήτες. Είναι ο Ιησούς, ο γιος του Ιωσήφ από τη Ναζαρέτ. Έρχου και ίδε (Έλα και δες και μόνος σου)», του λέει με βεβαιότητα. Φίλε μου, έλα και εσύ να δεις με τα μάτια σου και να αντιληφθείς μοναχός σου ότι ο Ιησούς είναι ο Σωτήρας των ανθρώπων.

Ο Φίλιππος ακολούθησε τον Κύριο τρία χρόνια, ακούγοντας τη διδασκαλία Του και παρακολουθώντας τα θαύματα Του. Μετά από κάποια διδασκαλία Του, ο Κύριος ρώτησε τον Φίλιππο «Από ποιο μέρος Φίλιππε θα αγοράσουμε ψωμιά για να φάνε όλοι αυτοί οι άνθρωποι που μας ακούνε σε αυτόν τον ερημικό τόπο;». Ο Φίλιππος απάντησε πως τα ψωμιά δεν φτάνουν για να χορτάσουν τόσοι πολλοί. Τότε ο Χριστός ευλόγησε τα λίγα ψωμιά και ψάρια που είχαν, ώστε να φτάσουν για όλους και να περισσέψουν κιόλας. Κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου, ο Φίλιππος ζήτησε από τον Χριστό να τους αποκαλύψει τον Πατέρα Του. Ο Χριστός  τότε απάντησε: «Φίλιππε δεν πιστεύεις ότι εγώ είμαι αχώριστα συνδεδεμένος με τον Πατέρα, ώστε εγώ να είμαι και να μένω μέσα στον Πατέρα και ο Πατέρας να είναι και να μένει μέσα μου;». Με αυτά τα λόγια ο Χριστός αποκαλύπτει ότι ο ίδιος και ο Πατέρας, το πρώτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος -όπως και το Άγιο Πνεύμα- είναι μια θεότητα.

Μετά την Ανάληψη του Χριστού και την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος, ο Φίλιππος πήγε να κηρύξει το Ευαγγέλιο στα δυτικά της Μ.Ασίας, στους Πάρθους. Μαζί με τον απόστολο Ναθαναήλ και την αδελφή Μαριάμνη, διέσχισαν τη Μ.Ασία κηρύττοντας το Ευαγγέλιο, παρόλα τα εμπόδια και τις δυσκολίες που συναντούσαν. Όταν έφτασαν στην Ιεράπολη, οι ειδωλολάτρες τους συνέλαβαν, τους έσυραν έως την κεντρική πλατεία και τους σταύρωσαν.

Ο Άγιος Φίλιππος προσευχόταν έως την τελευταία στιγμή με θέρμη στον Χριστό να στηρίξει τους αδελφούς του και να συγχωρήσει τους ειδωλολάτρες διώκτες του. Ξαφνικά, εκείνη τη στιγμή η γη σκίστηκε και πλήθος ειδωλολατρών βρέθηκε μέσα στο κενό. Συγκλονισμένοι, κατάλαβαν το λάθος τους και ζήτησαν να γίνουν και εκείνοι χριστιανοί στην Εκκλησία του Χριστού. Αποκαθήλωσαν τον Ναθαναήλ και την Μαριάμνη, οι οποίοι ήταν ακόμη ζωντανοί, και έθαψαν με τιμή τα λείψανα του Αγίου Φιλίππου.

Η Εκκλησία μας τιμά τη μνήμη του Αγίου Φιλίππου στις 14 Νοεμβρίου και την επόμενη μέρα ξεκινά η Νηστεία των Χριστουγέννων.

Πως θα πρέπει να νηστεύουμε;

Η νηστεία διαρκεί σαράντα ημέρες από τη 15η Νοεμβρίου έως και την 24η Δεκεμβρίου, δηλαδή την παραμονή των Χριστουγέννων. Για όλη αυτή την περίοδο δεν τρώμε κρέας, αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα. Επιτρέπεται όμως, σε αντίθεση με τη νηστεία του Πάσχα, να καταναλώσουμε ψάρι -πλην της Τετάρτης και της Παρασκευής- από την αρχή της νηστείας έως και την 17η Δεκεμβρίου. Πέρα από τη νηστεία που οφείλουμε να τηρήσουμε στις τροφές, οφείλουμε να τηρήσουμε και μια πιο σημαντική νηστεία, τη νηστεία από κάθε αμαρτία: να αποφεύγουμε να λέμε ψέματα, να λέμε άσχημα λόγια για κάποιον, να θυμώνουμε, να μιλάμε άσχημα κ.λπ.. Με αυτόν τον τρόπο, θα καταφέρουμε να πλησιάσουμε στην εορτή της Γέννησης του Χριστού, όσο πιο καθαροί γίνεται και όσο πιο άξιοι να κοινωνήσουμε το Σώμα Του και το Αίμα Του.

4. Πρακτική εφαρμογή – Ερωτἠσεις


[Στάδιο 4ο: «Εφαρμόζοντας & αξιολογώντας» (4) Στο τέταρτο στάδιο πραγματοποιείται α) η πρακτική εφαρμογή στην καθημερινή μας ζωή αυτών που μάθαμε, και β) να δούμε εάν τα παιδιά συγκράτησαν αυτά που είπαμε].

Για να δούμε τι θυμάστε από τη ζωή του σημερινού μας Αγίου:

  1. Τι έκανε ο απόστολος Φίλιππος μετά τη γνωριμία του με τον Χριστό; (…)
  2. Πως απάντησε ο απόστολος στις αμφιβολίες του φίλου του; (…)
  3. Τι μας διδάσκει η απάντηση του Χριστού στο ερώτημα του αποστόλου στον μυστικό δείπνο; (…)
  4. Ποιο μεγάλο δώρο έκανε ο Φίλιππος στον φίλο του Ναθαναήλ; (…)

Ας σταθούμε τώρα και σε κάποια σημαντικά σημεία της ζωής του Αγίου Φιλίππου:

  • Ο Φίλιππος συναντά τον φίλο του Ναθαναήλ και του λέει: «βρήκαμε αυτόν για τον οποίον έγραψαν ο Μωϋσής και οι Προφήτες»: Ο Φίλιππος ανακάλυψε τον πιο σημαντικό και τον πιο μεγάλο θησαυρό: τον Ιησού, ο οποίος είναι η πηγή της ζωής. Η λέξη «βρήκαμε», φανερώνει πολύ μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό.

Η ομορφότερη κίνηση του Φιλίππου είναι αυτή που μοιράζεται την χαρά του με τον αγαπημένο του φίλο, τον Ναθαναήλ. Δεν κρατά την χαρά μόνο για τον εαυτό του, αλλά τη μοιράζεται πρώτα με τον φίλο του και έπειτα με όλο τον κόσμο γύρω του. Δεν κράτησε τον θησαυρό μόνο για τον εαυτό του, προτίμησε αντίθετα να μοιραστεί με όλους τον σημαντικό αυτόν θησαυρό.

Φανταστείτε να μας χάριζαν ένα τσουβάλι λεφτά. Θα τα κρατάγαμε για τον εαυτό μας ή θα τα μοιραζόμασταν με την οικογένεια, τους φίλους μας και όλο τον κόσμο; Ο Απόστολος Φίλιππος μοιράστηκε έναν πολύ ανώτερο από τα λεφτά θησαυρό: μοιράστηκε την αλήθεια για την πηγή της ζωής που είναι ο Χριστός.

Με αυτό το «μοίρασμα» ο Φίλιππος μας δείχνει επίσης πόσο σημαντικό είναι να μιλάμε και εμείς οι ίδιοι για τη χαρά και την αγάπη του Χριστού. Εμείς μιλάμε για την πίστη μας ή την κρύβουμε γιατί τα άτομα της παρέας μας δεν πάνε εκκλησία ή δεν πιστεύουν στον Θεό;

  • «Έρχου και ίδε» (Έλα και δες). Ο Απόστολος Φίλιππος, παιδιά μου, έκανε στον φίλο του Ναθαναήλ, το μεγαλύτερο δώρο… Ποιο ήταν αυτό;;; (…)

Να του γνωρίσει τον Χριστό!!! Ω… Και έτσι να ζήσουν μαζί, κοντά στον Χριστό αιώνια!!!

Όπως έκανε ο απόστολος, έτσι και η Εκκλησία μας καλεί να έρθουμε μόνοι μας και να δούμε τι βιώνουν όσοι ζουν όσοι συναντούν τον Χριστό και πιστεύουν σε Αυτόν. Τον Χριστό μας, μπορούμε να τον γνωρίσουμε μέσα από τον εκκλησιασμό, τη μελέτη της Καινής Διαθήκης και γενικότερα με την παρέα μας με άτομα που πηγαίνουν Εκκλησία.

Εμείς π.χ. προτείνουμε σε άλλα παιδιά να έρθουν στην συντροφιά μας, εδώ στο κατηχητικό και να δουν ότι περνάμε όμορφα και ευχάριστα, ότι έχουμε πολλές δραστηριότητες, μαθαίνουμε για την πίστη μας, προσευχὀμαστε, μαθαίνουμε να αγαπάμε, να μην βρίζουμε, να είμαστε αγαπημένο με τα άλλα παιδιά. Λέμε στα άλλα παιδιά: έλα στην παρέα μας και δες;

Αλήθεια εσείς έχετε φίλους; Τους αγαπάτε πολύ ώστε να τους κάνετε το πιο όμορφο δώρο;;;Ποιο είναι αυτό;;; (…)

Μα φυσικά να τους καλέσετε να έρθουν κοντά στο Χριστό, που μας δίνει αληθινή Χαρά!!! Ξέρετε με ποιο τρόπο; (…)

Να τους καλέσετε στο κατηχητικό και στην Εκκλησία γιατί εκεί συναντάμε τον Χριστό μας! Να κάνετε μια φορά μαζί προσευχή, να σκεφτείτε μια όμορφη πράξη, όπως να βοηθήσετε ένα παιδί που έχει ανάγκη! Να πάτε μαζί σε μια χριστιανική κατασκήνωση κ.α.


4. Δραστηριότητες, παιχνίδια, κατασκευές, βίντεο προβολή,..

1. ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ 

1. Γέφυρες

Υλικά: –

Εκτέλεση: Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ισάριθμες ομάδες και μπαίνουν το ένα πίσω από το άλλο. Έχουμε ορίσει μια απόσταση που θα πρέπει να διανύσουν από την ομάδα τους μέχρι το σημείο που θα ξεκινήσουν να δημιουργούν τις γέφυρες. Ο πρώτος παίκτης από κάθε ομάδα, τρέχει, φτάνει στο σημείο που ορίσαμε, και δημιουργεί, στηριζόμενος στα χέρια του και στα πόδια του, μια γέφυρα με το σώμα του. Με το που δημιουργηθεί η γέφυρα, τρέχουν οι επόμενοι παίκτες της κάθε ομάδας, περνάνε κάτω από τη γέφυρα που έχει δημιουργήσει ο πρώτος παίκτης και κάθονται δίπλα του δημιουργώντας και αυτοί μια γέφυρα. Έτσι, συνεχίζεται το παιχνίδι μέχρι να τελειώσουν οι παίκτες. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.

(βίντεο: https://vm.tiktok.com/ZNec3MoAt/ )

—————————————————
2. Κάνε το σαν κάμπια!

Υλικά: στεφάνια χούλα χουπ, κώνοι (όσα είναι οι ομάδες)

Εκτέλεση:  Τοποθετούμε τους κώνους σε μια απόσταση, απέναντι από κάθε ομάδα. Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ισάριθμες ομάδες και μπαίνουν το ένα πίσω από το άλλο. Οι πρώτοι παίκτες από κάθε ομάδα, κρατούν από ένα χούλα χουπ. Με το σφύριγμα, τρέχουν μέχρι γύρω από τον κώνο, επιστρέφουν στην ομάδα τους και κρατούν το χούλα χουπ σταθερά όρθιο με το χέρι τους ώστε να περάσει όλη η ομάδα από μέσα. Αφού περάσει η ομάδα, ξεκινά ξανά ο πρώτος παίκτης- κρατώντας το χούλα-χουπ- με τον δεύτερο παίκτη πίσω του να τον κρατά από τους ώμους, τρέχουν μέχρι γύρω από τον κώνο και ξανά περνά όλη η ομάδα μέσα από το χούλα- χουπ. Αυτή η διαδικασία συνεχίζεται μέχρι να τελειώσουν τα άτομα της ομάδας. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.

(βίντεο: https://vm.tiktok.com/ZNec3DKqy/ )

ΠΡΟΣΕΥΧΗ:

Μετά από κάθε συνάντηση

Εἰς τo ὄνομα τοῦ Πατρός καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν. 
Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός, ἡ ἐλπὶς ἡμῶν, δόξα σοι.
Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς, ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου, ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου, γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς. Τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον· καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν· καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν, ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ. Ἀμήν.