ΠΡΟΣΕΥΧΗ:

Πριν αρχίσει η κάθε συνάντηση

Εἰς τo ὄνομα τοῦ Πατρός καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν. 
Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός, ἡ ἐλπὶς ἡμῶν, δόξα σοι.

Βασιλεῦ οὐράνιε, Παράκλητε, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ὁ πανταχοῦ παρών, καὶ τὰ πάντα πληρῶν, ὁ θησαυρὸς τῶν ἀγαθῶν, καὶ ζωῆς χορηγός, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν, καὶ καθάρισον ἡμᾶς ἀπὸ πάσης κηλῖδος, καὶ σῶσον, Ἀγαθέ, τὰς ψυχὰς ἡμῶν.


Όλα τα λεφτά ήταν το θεατρικό «Το λουλούδι που θεραπεύει»

“Αγαπημένη μου φίλη Μαρία,
Ελπίζω να είσαι καλά και να περνάς όμορφα αυτές τις μέρες. Σήμερα ήθελα να σου γράψω για μια εμπειρία που είχα πρόσφατα και με άγγιξε βαθιά, πιστεύω ότι θα σε ενδιαφέρει πολύ. Πήγα να παρακολουθήσω μια παράσταση που ονομαζόταν «Το λουλούδι που θεραπεύει» η οποία αφορούσε την εξομολόγηση. Μας της πρότειναν στο κατηχητικό μας κ πήγαμε πολλά παιδιά να την δούμε!….. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

8ο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου για τα κατηχητικά μας

  1. Την Κυριακή 23  Φεβρουαρίου 2025 και ώρα 11:30 το πρωί θα πραγματοποιηθεί το 8ο ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ στο γήπεδο της Άμφισσας μεταξύ των κατηχητικών μας ομάδων και αφορά παιδιά 12 έως 18 ετών (ΣΤ´Δημοτικού, Γυμνασίου & Λυκείου). Προσεχώς η αφίσες και οι λεπτομέρειες.  

ΕΙΣΑΓΩΓΗ:

Τριώδιο ονομάζεται, σύμφωνα με τους κανόνες της ορθόδοξης χριστιανικής εκκλησίας, η κινητή περίοδος που ξεκινά την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο.

Το Τριώδιο έχει λάβει την ονομασία αυτή από το ομώνυμο εκκλησιαστικό βιβλίο, το Τριώδιο, το οποίο περιλαμβάνει τους ύμνους που ψάλλονται στις εκκλησίες κατά τη συγκεκριμένη περίοδο.

Οι ύμνοι αυτοί έχουν τρεις ωδές σε αντίθεση με τους υπόλοιπους ύμνους τις εκκλησίας, οι οποίοι έχουν εννέα ωδές. Αυτός είναι και ο λόγος που το βιβλίο αυτό, και κατ’ επέκταση και η συγκεκριμένη χρονική περίοδος, ονομάστηκαν Τριώδιο.

1,2 Κυρίως Θέμα: Ο όσιος Λουκάς ο Στειριώτης


[Στάδιο 1ο: «Βιώνοντας» (1) Το πρώτο στάδιο ονομάζεται «βιώνοντας» και επιδιώκει να αντιληφθεί ποια  εμπειρία έχουν τα παιδιά σχετικά με το θέμα που πρόκειται να διδαχθεί. Το στάδιο αυτό αφορά το βίωμα και την εμπειρία των παιδιών ακόμη και για πράγματα που δεν έχουν καμμία θρησκευτική σχέση]

Χαίρετε! Τι κάνουν τα καλά μας παιδάκια; Πώς πέρασε η εβδομάδα μας;

Έχουμε μιλήσει και στα προηγούμενα μαθήματα για τόσους Αγίους και Αγίες.

Ήταν και εκείνοι απλοί άνθρωποι όπως και εμείς. Τι έκαναν και κατάφεραν να γίνουν Άγιοι; Πολύ σωστά!

Άλλοι μαρτύρησαν για τον Χριστό και άλλοι αγάπησαν τον Χριστό με όλη τους την καρδιά και αγωνίστηκαν σκληρά.


[Στάδιο 2ο: «Γνωρίζοντας μέσω της εμπειρίας» (2) Στο δεύτερο στάδιο επιδιώκεται να συνδεθεί η εμπειρία των μαθητών/μαθητριών με τις απαντήσεις που έδωσαν στην προηγούμενη ερώτηση, με τη θρησκευτική γνώση που θέλουμε να αποκτήσουν τα παιδιά. Ουσιαστικά η εμπειρία που έχουν τα παιδιά, συνδέεται με τη θρησκευτική γνώση.

Μήπως γνωρίζετε κάποιον Άγιο που έχει μεγαλώσει εδώ στην περιοχή μας;

Ποιος/α από εσάς έχει επισκεφτεί το Στείρι; Το Στείρι είναι ένα βουνό κοντά στην Λιβαδειά.

Εκεί πριν από πολλά χρόνια ένας Άγιος άνθρωπος έζησε και έχτισε μαζί με άλλους μοναχούς ένα μοναστήρι με μεγάλη ιστορία.

Πρόκειται για την ιστορική μονή του Οσίου Λουκά του εν Στειρίω, όπου εκεί φυλάσσεται το άφθαρτο λείψανό του και επιτελεί πολλά θαύματα.

Ο Όσιος Λουκάς καταγόταν από την Αίγινα, αλλά η οικογένεια του μετακόμισε, εδώ στην περιοχή μας, στο Καστρί Φωκίδας και αργότερα κατοίκησε στο χωριό Στείρι.

Ας δούμε τη ζωή του…

3. Κύρια αφήγηση ή διήγηση


[Στάδιο 3ο: «Εξερευνώντας & αναλύοντας»(3) το τρίτο στάδιο, βασική επιδίωξη αποτελεί η εξερεύνηση και σε βάθος ανάλυση της νέας γνώσης. Ουσιαστικά είναι το κυρίως θέμα που θέλουμε να διδάξουμε.]

    Ο Όσιος Λουκάς γεννήθηκε στο Καστρί της Φωκίδας το καλοκαίρι του 896 μ.Χ. από τον Στέφανο και την Ευφροσύνη. Η καταγωγή του ήταν από την Αίγινα αλλά σύντομα η οικογένειά του μετακόμισε στην Φωκίδα, όπου αγόρασαν χωράφια και έβοσκαν ζώα. Ο μικρός Λουκάς αφού τελείωσε το σχολείο, βοηθούσε στη φύλαξη των ζώων, διαβάζοντας ταυτόχρονα κάποιο θρησκευτικό βιβλίο. Όταν περνούσαν από μπροστά του φτωχά παιδάκια που του ζητούσαν λίγο ψωμί, εκείνος τους έδινε ολόκληρο το φαγητό που είχε μαζί του. Από αυτή την ηλικία φαινόταν ότι ο Λουκάς συμπονούσε τους συνανθρώπους του και προσπαθούσε να τους απαλύνει τον πόνο και την φτώχεια. Όταν ο πατέρας του κοιμήθηκε, δεν έπαψε να φροντίζει και να παρηγορεί τη μητέρα του. Όταν κοιμήθηκε και αυτή, μοίρασε ό,τι είχε στους φτωχούς και έφτιαξε μια καλύβα στους πρόποδες ενός βουνού.

    Σε ηλικία 14 ετών έγινε μοναχός στην Ι.Μ. Παντάνασσας στο Μοναστηράκι και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε και ασκήθηκε στο όρος Ιωαννίτζη, κοντά στη Δεσφίνα. Όταν οι Βούλγαροι επιτέθηκαν στην κεντρική Ελλάδα, ο Λουκάς κατέφυγε στο Ζεμενό της Κορίνθου, όπου έζησε για δέκα χρόνια κοντά σε στυλίτη. Επέστρεψε στο όρος Ιωαννίτζη όπου έμεινε για άλλα δώδεκα χρόνια.  Μετά πήγε στην περιοχή του Κάλαμου στον Κορινθιακό κόλπο για άλλα τρία χρόνια. Οι επιθέσεις όμως των Τούρκων τον ανάγκασαν να μεταφερθεί στο απέναντι νησί Άμπελος για άλλα τρία χρόνια. Οι μετακινήσεις του τελείωσαν το 954 μ.Χ., όπου εγκαταστάθηκε οριστικά στο όρος Στείριον (Στείρι) κοντά στη Λιβαδειά, όπου μαζί με άλλους μοναχούς έκτισαν μοναστήρι. Γύρω από τον Όσιο Λουκά μαζεύτηκαν πολλοί μαθητές και μοναχοί, δημιουργώντας έτσι ένα μοναστικό κοινόβιο.

Ο Όσιος Λουκάς διακρινόταν για την εγκράτεια, την εργατικότητα, την φιλοξενία, την ευσπλαχνία, την ασκητικότητα, την ταπεινοφροσύνη και την προφητική ικανότητα που είχε, με αποτέλεσμα να γίνει γνωστός σε όλη την περιοχή. Στις 7 Φεβρουαρίου του 953, ο Όσιος Λουκάς κοιμήθηκε και το σώμα του ετάφη στο πάτωμα του κελιού του όπως επιθυμούσε και μάλιστα όπως είχε προφητεύσει πριν πεθάνει.

    Στις 3 Μαΐου του 1011 μ.Χ. που έγιναν τα εγκαίνια του Καθολικού Ναού της Μονής, το λείψανό του τοποθετήθηκε στη λάρνακα που υπάρχει δίπλα από τον αριστερό χορό. Αργότερα όμως, λόγω της επίθεσης των Οθωμανών, το έστειλαν κρυφά στη Δύση μέσω της Άρτας και της Βοσνίας. Έφτασε στη Βενετία της Ιταλίας, όπου νόμιζαν ότι ήταν το λείψανο του Ευαγγελιστού Λουκά. Το 1986 μ.Χ. το λείψανό του επέστρεψε με τις ενέργειες του τότε Μητροπολίτη Θηβών και Λεβαδείας Ιερωνύμου στο ομώνυμο μοναστήρι.

Το μοναστήρι – οικισμός είναι στη κοινότητα Στειρίου Βοιωτίας. Η Μονή Οσίου Λουκά , η Αγιά-Σοφιά της Ρούμελης είναι χτισμένη σε υψόμετρο 430 μ. Το μοναστήρι του Οσίου Λουκά βρίσκεται σε γραφική πλαγιά του Ελικώνα σε τοποθεσία όπου βρισκόταν άλλοτε ναός της Στειρίτιδας Δήμητρας και περιβάλλεται από οροπέδιο που καλύπτεται από ελαιώνα. Το φυσικό τοπίο δεν έχει αλλοιωθεί από οικιστική ή άλλη δραστηριότητα και διατηρεί την αυθεντικότητά του.

Πληροφορίες για την ιστορία του μοναστηριού αντλούνται από τον βίο του Οσίου Λουκά, έργο ανωνύμου του 962, και τις Ακολουθίες της Κοιμήσεως και της Ανακομιδής του λειψάνου του, πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες κατά τους αρχαιολόγους. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, ιδρυτής της μοναστικής ζωής στη Μονή είναι ο ίδιος ο Όσιος, ο οποίος ασκήτευσε εκεί τα τελευταία επτά χρόνια της ζωής του (946-953).

Ο Όσιος ήταν μορφή αγαπητή στον τοπικό πληθυσμό αλλά και στους αξιωματούχους του θέματος Ελλάδος του οποίου έδρα ήταν η Θήβα. Άσκησε φιλανθρωπικό και θεραπευτικό έργο ενώ είχε το χάρισμα να προφητεύει το μέλλον. Είχε μάλιστα προβλέψει το 941 την ανακατάληψη της Κρήτης από τον στρατηγό Νικηφόρο Φωκάεπί Ρωμανού του Β΄ (961) με τα αποδιδόμενα λόγια: «Ρωμανὸς Κρήτην χειροῦται». Αυτές οι ικανότητες του οσίου και η φήμη του μετά θάνατον συνέβαλαν ώστε να αποκτήσει η περιοχή προσκυνηματικό ενδιαφέρον και μάλιστα ο στρατηγός του θέματος Κρηνίτης χρηματοδότησε την οικοδόμηση εκκλησίας όσο ζούσε ο όσιος το 946, την Αγία Βαρβάρα, η οποία ολοκληρώθηκε μετά το θάνατο του Οσίου. Ο Όσιος τάφηκε στο δάπεδο του κελιού του και το 955 μοναχοί έκτισαν σταυροειδές κτήριο γύρω από τον τάφο του καθώς και τα πρώτα κελιά της μοναστικής κοινότητας.

Οι πληροφορίες σχετικά με την οικοδόμηση νέου μεγαλοπρεπέστερου ναού με σκοπό την στέγαση του λειψάνου αποκλίνουν μεταξύ τους. Πάντως η ανακομιδή τοποθετείται στα 1011 και η ανέγερση του νέου καθολικού θεωρείται πως έγινε την εποχή που ηγούμενος ήταν κάποιος Φιλόθεος.

4. Πρακτική εφαρμογή


[Στάδιο 3ο: «Εξερευνώντας & αναλύοντας»(3) το τρίτο στάδιο, βασική επιδίωξη αποτελεί η εξερεύνηση και σε βάθος ανάλυση της νέας γνώσης. Ουσιαστικά είναι το κυρίως θέμα που θέλουμε να διδάξουμε.]

Για να δούμε τι θυμάστε από όσα είπαμε σήμερα;

1. Τι έκανε ο Όσιος Λουκάς όταν έβλεπε φτωχά παιδάκια;
2. Σε ποια ηλικία έγινε μοναχός στην Ι.Μ. Παντανάσσης;
3. Σε ποιο βουνό έχτισε μοναστήρι μαζί με άλλους μοναχούς μετά τις περιπέτειές του;
4. Που φυγαδεύτηκε το λείψανό του για να γλυτώσει από τις επιθέσεις των Οθωμανών;

Ας δούμε τα σημαντικά σημεία της ζωής της αγίου:

  • …τους έδινε ολόκληρο το φαγητό που είχε μαζί του:
    • Ο Όσιος Λουκάς από μικρός έδειχνε ότι είχε μια καρδιά συμπονετική και φιλεύσπλαχνη. Δεν άντεχε να βλέπει κάποιον φτωχό ή να υποφέρει από οποιοδήποτε άλλο βάσανο. Όπως ακούσαμε πιο πριν, όταν έβλεπε τους γύρω του να πεινάνε, τους έδινε ολόκληρο το φαγητό του.
    • Ποιος από εμάς θα έδινε ολόκληρο το φαγητό του σε έναν συνάνθρωπό του που πεινάει; Οι περισσότεροι από εμάς ίσως έδιναν ένα μέρος ή το μισό φαγητό τους. Εμείς, αν βλέπουμε κάποιον συμμαθητή μας στο σχολείο που δεν έχει κολατσιό γιατί δεν έχει χρήματα ή που έχει λίγο κολατσιό, μπορούμε να το μοιραζόμαστε έστω μαζί του ή να το πούμε στους γονείς μας ώστε να τον βοηθήσουμε.
    • Αλλά και γενικότερα, όταν βλέπουμε ότι ο δίπλα μας έχει οποιαδήποτε άλλη ανάγκη, ακόμη και την παρέα μας, ας θυσιάσουμε λίγο από τον χρόνο μας για να βγούμε να παίξουμε ή να πάμε μια βόλτα μαζί του.
  • …όπου εγκαταστάθηκε οριστικά στο όρος Στείριον (Στείρι):
    • Εξαιτίας των πολλών επιθέσεων από τους Βούλγαρους και έπειτα από τους Οθωμανούς, ο Όσιος Λουκάς συνεχώς πήγαινε από τόπο σε τόπο, χωρίς να γογγύζει και να παραπονιέται γιατί συμβαίνουν όλα αυτά στη ζωή του.
    • Όταν συμβαίνει σε εμάς κάτι κακό συνεχώς αναρωτιόμαστε: «Γιατί σε μένα Θεέ μου;». Πρέπει να θυμόμαστε ότι κάθε δοκιμασία και δυσκολία που έρχεται στη ζωή μας, έρχεται για κάποιον λόγο: είτε για να δοκιμαστούμε σε έναν πειρασμό, είτε για να μάθουμε κάτι από μια δυσκολία, είτε για να διορθωθούμε και να μετανοήσουμε κ.λπ..
    • Ο Όσιος Λουκάς επομένως γνώριζε ότι όλες αυτές οι δυσκολίες που ζούσε ο ίδιος αλλά και οι υπόλοιποι Έλληνες, επιτρέπονταν από τον Θεό για κάποιο λόγο, ή αλλιώς επιτρεπόταν από την Πρόνοια του Θεού.
    • Ας θυμόμαστε και εμείς λοιπόν στις δύσκολες στιγμές της ζωής μας τις δυσκολίες του Οσίου Λουκά αλλά και άλλων Αγίων και ας εμπιστευόμαστε το θέλημα του Θεού Πατέρα μας και να μην γογγύζουμε ή πιο απλά γκρινιάζουμε για ότι περίεργο ή όταν συμβαίνουν πράγματα που δεν μας αρέσουν.
  • Ο Όσιος Λουκάς διακρινόταν για την εγκράτεια, την εργατικότητα, την φιλοξενία, την ευσπλαχνία, την ασκητικότητα, την ταπεινοφροσύνη και την προφητική ικανότητα που είχε:
    • Είχε πολλές αρετές ο Όσιος Λουκάς ήδη από την παιδική του ηλικία. Πως τις απέκτησε όλες αυτές όμως; Κάποιες αρετές όπως την εργατικότητα, την φιλοξενία, την ευσπλαχνία κ.α., ίσως τις απέκτησε από τη διαπαιδαγώγηση των γονιών του.
    • Οι υπόλοιπες αρετές του όμως ήταν δώρα του Αγίου Πνεύματος! Και γιατί να του χαρίσει τέτοια δώρα το Άγιο Πνεύμα; Ο Όσιος Λουκάς έκανε σκληρούς πνευματικούς αγώνες (προσευχές, νηστεία, εγκράτεια κ.α.).
    • Καρποί των σκληρών αυτών αγώνων του αλλά και των δυσκολιών που πέρασε ήταν οι αρετές του Αγίου Πνεύματος. Όπως θα έχετε συνειδητοποιήσει και από τα προηγούμενα μαθήματα, όλοι οι Άγιοι απέκτησαν αρετές γιατί ναι μεν αγαπούσαν τον Θεό, δεν έπαψαν όμως να αγωνίζονται σκληρά.
    • Έτσι και εμείς, ας προσπαθήσουμε σιγά σιγά να κάνουμε την προσευχή μας πριν κοιμηθούμε το βράδυ, όταν ξυπνάμε το πρωί, πριν φάμε και αφού φάμε, να ξυπνήσουμε την Κυριακή να πάμε στην εκκλησία, να βοηθήσουμε έναν συνάνθρωπό μας που έχει ανάγκη, να διαβάσουμε έστω μια παράγραφο από την Καινή Διαθήκη καθημερινά. Αυτά είναι μικρά αγωνίσματα που μπορούμε να τα κάνουμε όλοι εμείς και δεν είναι ούτε ακατόρθωτα ούτε δύσκολα.

Συμπέρασμα:

Η ασκητικότητα και οι αγώνες του Οσίου Λουκά του χάρισαν τις αρετές του Αγίου Πνεύματος και την Ουράνια Βασιλεία. Ας μιμηθούμε και εμείς το παράδειγμά του!


4. Δραστηριότητες, παιχνίδια, κατασκευές, βίντεο προβολή,..

1. ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ 

2, ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ

  1. Δυο Αλήθειες Κι Ένα Ψέμα

Εκτέλεση: Οι συμμετέχοντες κάθονται σε κύκλο και κάθε ένας καλείται να πει τρεις προτάσεις για τον εαυτό του. Οι δύο πρέπει να είναι αλήθεια και η μία ψέμα. Οι υπόλοιποι παίκτες πρέπει να μαντέψουν ποια πρόταση είναι το ψέμα και να ψηφίσουν όλοι μαζί. Αφού πουν όλοι με τη σειρά τους, τότε όλοι οι παίκτες από την αρχή αποκαλύπτουν τη σωστή απάντηση.

  1. Τα φανάρια

Εκτέλεση:  Οι παίκτες στέκονται σε σειρά στη μια πλευρά του χώρου και ένας ενήλικας στέκεται ακριβώς απέναντι στην άλλη πλευρά. Εκείνος λοιπόν λέει φωναχτά “ΠΡΑΣΙΝΟ”, όπου τα παιδιά πρέπει να τρέξουν, “ΚΙΤΡΙΝΟ”, όπου πρέπει να περπατήσουν αργά ή “ΚΟΚΚΙΝΟ” για να σταματήσουν. Όποιος κινείται ακόμα όταν το φως είναι κόκκινο πρέπει να επιστρέψει πίσω στην αρχή. Κερδίζει εκείνος που θα φτάσει πρώτος στο τέρμα.

ΠΡΟΣΕΥΧΗ:

Μετά από κάθε συνάντηση

Εἰς τo ὄνομα τοῦ Πατρός καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν. 
Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός, ἡ ἐλπὶς ἡμῶν, δόξα σοι.
Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς, ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου, ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου, γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς. Τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον· καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν· καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν, ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ.
Δι’ ευχών των αγίων Πατέρων ημών, Κύριε Ιησού Χριστέ ο Θεός, ελέησον ημάς. Ἀμήν.