ΠΡΟΣΕΥΧΗ (Πριν αρχίσει η κάθε συνάντηση)

Είς τό ὄνομα τοῦ Πατρός καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν. Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός, ἡ ἐλπὶς ἡμῶν, δόξα σοι.

Βασιλεῦ οὐράνιε, Παράκλητε, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ὁ πανταχοῦ παρὼν καὶ τὰ πάντα πληρῶν, ὁ θησαυρὸς τῶν ἀγαθῶν καὶ ζωῆς χορηγός, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν, καὶ καθάρισον ἡμᾶς ἀπὸ πάσης κηλῖδος, καὶ σῶσον, Ἀγαθέ, τὰς ψυχὰς ἡμῶν. Ἀμήν.

Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς, ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου. Ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου. Γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ, καὶ ἐπὶ τῆς γῆς. Τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον. Καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν.Καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν, ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ. Ἀμήν.


ΔΟΜΗ ΚΑΤΗΧΗΣΗΣ ΣΤΙΣ ΣΥΝΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ 

– ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ –1. ΠΡΟΣΕΥΧΗ – ΕΝΑΡΞΗ 2. ΘΕΜΑ 2.1  ΣΥΝΤΟΜΗ ΔΙΔΑΧΗ 2.2 ΣΤΟΧΟΣ (Δηλ. τι θέλω να μάθουν τα παιδιά) 3. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΑΦΟΡΜΕΣ για ΣΥΖΗΤΗΣΗ 4. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ, ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ…5. Μικρή κοινή δράση 6. ΠΡΟΣΕΥΧΗ – ΛΗΞΗ

Σταθερά στοιχεία κάθε συνάντησης

  • Προσευχή στην αρχή και στο τέλος (απλή, σύντομη, με τα παιδιά να συμμετέχουν).
  • Σύντομη διδαχή (5–10 λεπτά, με εικόνες, ιστορίες, παραβολές).
  • Συζήτηση / ερωτήσεις (να δώσουν τα ίδια τα παιδιά παραδείγματα από τη ζωή τους).
  • Παιχνίδι ή δημιουργική δραστηριότητα (π.χ. χειροτεχνία, παντομίμα, τραγούδι, κουίζ).
  • Μικρή κοινή δράση (π.χ. να ζωγραφίσουν όλοι κάτι για το θέμα, να φτιάξουν ένα δέντρο προσευχής στον τοίχο, να ανάψουν το καντηλάκι του κατηχητικού ή και το θυμίαμα ακόμη).
  • Τα μαθήματα γίνονται στον Ιερό Ναό, για να συνηθίζουν τα παιδιά τον ιερό χώρο, ή σε παρακείμενη αίθουσα, αν δεν μπορούμε στο ναό.
  • Το βοήθημα της κατήχησης έχει δημιουργηθεί και δίνει περισσότερα εφόδια από ότι χρειάζεται ένας κατηχητής στην μία ώρα που έχει στη διάθεσή του, έτσι ώστε να υπάρχει και η επιλογή για κάτι περισσότερο από τα αναγκαία για μια ώρα κατήχησης ή παιχνιδιού.
  • Η διήγηση, πολλές φορές, σε κάθε βαθμίδα είναι η ίδια, διαφέρει όμως ο στόχος και η διαπραγμάτευση του θέματος που είναι ανάλογη με την ηλικία των παιδιών.

 ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ – Ο Χριστός είναι φίλος μας

Στάδιο 1ο: «Βιώνοντας»

  • Χαίρετε! Τι κάνουν τα καλά μας παιδάκια;
  • Πώς πέρασε η εβδομάδα μας;
  • Μήπως γνωρίζει να μου πει κανείς τι σημαίνει «να ακολουθώ κάποιον»;
  • Μήπως όταν ακολουθώ κάποιον βρίσκομαι συνεχώς δίπλα του και πηγαίνω όπου πηγαίνει και αυτός;
  • Όταν ακολουθώ κάποιον για παράδειγμα στο Instagram, στο Τik tok και στο Facebook, τι σημαίνει ότι κάνω;

Στάδιο 2ο: «Γνωρίζοντας μέσω της εμπειρίας»

Μπείτε σε έναν λογαριασμό ενός διάσημου προσώπου στο Instagram και πείτε μου πόσους/ες ακόλουθους έχει. Αθλητές, τραγουδιστές, μοντέλα, ηθοποιοί, και ειδικά όσοι βρίσκονται στο εξωτερικό, έχουν δις και τρις εκατομμύρια ακόλουθους. Τι σημαίνει αρχικά η λέξη «ακόλουθος»; Ο ακόλουθος συνήθως είναι αυτός που ακολουθεί κάποιο πρόσωπο με υψηλό κύρος (διάσημο, πολιτικό πρόσωπο κ.λπ.). Επομένως όλες αυτές οι διασημότητες έχουν τόσους πολλούς ακόλουθους γιατί ακριβώς είναι πρόσωπα που έχουν υψηλό κύρος στην κοινωνία και είναι γνωστοί αν όχι σε όλη την χώρα τους, σε όλο τον κόσμο.

Εσείς γιατί ακολουθείτε έναν λογαριασμό στο Instagram, στο Τik tok κ.λπ.; Σωστά, μπορεί αυτοί που ακολουθείτε να είναι συγγενείς ή φίλοι σας από την καθημερινότητά σας! Γιατί όμως ακολουθείτε διάσημα πρόσωπα, τα οποία δεν έχετε γνωρίσει ποτέ και δεν πρόκειται να σας ακολουθήσουν πίσω; Μπορεί να ακολουθείτε κάποιον επειδή σας αρέσουν τα τραγούδια του, επειδή βάζει πολλά καλάθια, επειδή σας αρέσουν όσες φωτογραφίες ή όσα βίντεο ανεβάζει κ.λπ. Όλα όσα βλέπουμε από αυτούς τους λογαριασμούς, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, επηρεάζουν μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς μας: αγοράζουμε ρούχα γνωστής μάρκας επειδή τα προωθεί ένας αθλητής, ακούμε και τραγουδάμε τα τραγούδια που λέει ένας γνωστός τραγουδιστής, μαγειρεύουμε ή τρώμε υψηλά σε πρωτεΐνη φαγητά όπως κάνουν όλοι στο Τik tok κ.α..
Άλλα από αυτά είναι χρήσιμα και κάνουν καλό στην ψυχή μας και γενικότερα την καθημερινότητά μας, και άλλα μας οδηγούν προς το χειρότερο.

Σήμερα θα μιλήσουμε για κάποιους «ακόλουθους» που άλλαξαν ολόκληρη τη ζωή τους για ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο…


Στάδιο 3ο: «Εξερευνώντας & αναλύοντας»

Όταν ο Χριστός ήρθε στη γη ήταν παντελώς άγνωστος στους ανθρώπους. Κανείς δεν γνώριζε για την ύπαρξή Του. Στα μάτια όλων των ανθρώπων, εκτός της μητέρας του Παναγίας και του δίκαιου Ιωσήφ, ήταν ένας απλός άνθρωπος. Η πρώτη εμφάνιση ήταν στα δώδεκα Του χρόνια, όταν πήγε στον Ναό της Ιερουσαλήμ ακούγοντας αλλά και μιλώντας στους νομοδιδασκάλους. Όλοι όσοι τον άκουσαν έμειναν έκπληκτοι για τις απαντήσεις που έδινε. Μεγαλώνοντας, στα τριάντα Του έτη, ο Χριστός ξεκίνησε την δημόσια δράση του: κήρυττε, έκανε θαύματα. Πολλοί άνθρωποι που άκουγαν την διδασκαλία του και τον έβλεπαν, έβρισκαν ανάπαυση κοντά Του.

Καθώς περπατούσε μια μέρα στην όχθη της λίμνης της Γαλιλαίας, είδε τον Σίμωνα και τον Ανδρέα, τον αδελφό του Σίμωνα, να ρίχνουν τα δίχτυα στη λίμνη, γιατί ήταν ψαράδες. «Ακολουθήστε με», τους λέει, «και θα σας κάνω ψαράδες ανθρώπων». Κι αυτοί αμέσως άφησαν τα δίχτυα και τον ακολούθησαν.

Αφού προχώρησε λίγο πιο πέρα ο Ιησούς, είδε τον Ιάκωβο τον γιο του Ζεβεδαίου και τον αδελφό του τον Ιωάννη να τακτοποιούν κι αυτοί τα δίχτυα μέσα στην βάρκα τους και τους κάλεσε. Αυτοί άφησαν τότε τον πατέρα τους τον Ζεβεδαίο στο πλοιάριο με τους μισθωτούς εργάτες και τον ακολούθησαν.

Προχωρώντας ο Ιησούς, είδε να κάθεται στο τελωνείο ένας άνθρωπος που τον έλεγαν Ματθαίο, και του λέει: «Ακολούθησέ με». Κι εκείνος σηκώθηκε και τον ακολούθησε. Σιγά σιγά στην μοναδική ιστορικά αυτή συντροφιά προστέθηκαν και οι υπόλοιποι στενοί μαθητές και απόστολοι: Ο Φίλιππος και ο Ναθαναήλ, ο Θωμάς, ο Ιάκωβος γιος του Αλφαίου, ο Θαδδαίος, ο Σίμων ο Κανανίτης, και ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, ο μετέπειτα προδότης.


Στάδιο 4ο: «Εφαρμόζοντας & αξιολογώντας»

Θα ήθελα να σταθούμε λοιπόν σε ορισμένα σημεία της σημερινής μας ιστορίας:

1) Γιατί παράτησαν τόσο εύκολα οι μαθητές τις δουλειές τους και τις οικογένειές τους;

Ο Χριστός ξεχώρισε ανάμεσα σε τόσο πλήθος που τον ακολουθούσε τους συγκεκριμένους δώδεκα μαθητές, καθώς γνώριζε ότι ήταν έτοιμοι να ανταποκριθούν σ’ Εκείνον λόγω της βαθιάς πίστης και της καλής προαίρεσης τους.

Σήμερα οι περισσότεροι από εμάς θα σκεφτόμασταν: που να αφήσω την οικογένειά μου, πως θα μεγαλώσουν τα παιδιά μου, πως θα ζήσω αν δεν δουλεύω κ.α.. Αυτοί δεν σκέφτηκαν ούτε πως θα ζήσουν οι οικογένειες που άφησαν πίσω τους, αλλά ούτε πως θα ζήσουν οι ίδιοι, αν θα έχουν να φάνε, να ντυθούν, που θα μείνουν.

Όταν τους κάλεσε ο Χριστός, οι μαθητές «προσκολλήθηκαν» σε αυτόν και έγιναν ακόλουθοί Του. Κατάλαβαν πως αν Τον ακολουθούσαν θα άλλαζε όλη τους η ζωή όχι προς το χειρότερο -όπως συμβαίνει πολλές φορές σήμερα- αλλά προς το καλύτερο. Είχαν ήδη αντιληφθεί ποιος είναι ο σκοπός ενός ανθρώπου στη ζωή του, παρόλο που ακόμη δεν είχαν φωτιστεί από το Άγιο Πνεύμα. Δίπλα Του, ακούγοντας τις διδασκαλίες, βλέποντας τα θαύματά Του, μπορούσαν οι ίδιοι να μετανοήσουν, να αλλάξουν και να σώσουν την ψυχή Τους.

2) Οι μαθητές που ακολούθησαν τον Χριστό ήταν εκτός από τους δώδεκα κοντινούς του, δεκάδες ανθρώπων. Πολλοί ήταν αυτοί που ήθελαν να προσκολληθούν στον Χριστό, λίγοι όμως κατάφεραν να μείνουν πιστοί σε αυτόν μέχρι τέλους. Βλέπετε τότε, δεν υπήρχαν το Instagram, το tik tok κ.α. μέσα για να πατήσει κάποιος follow στον Χριστό.

Όποιος ήθελε να Τον ακολουθήσει έπρεπε να βρίσκεται δίπλα Του, να ζει με τον τρόπο που ζούσε ο ίδιος ο Κύριος μας, να ακούει τις διδασκαλίες Του, να βλέπει και να βιώνει τα θαύματά Του. Σήμερα άραγε ποιοι/ ες από εμάς θα ακολουθούσαν τον Χριστό; Ίσως να είχαμε πατήσει follow στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά στην καθημερινότητά μας θα Τον ακολουθούσαμε όπως έκαναν οι μαθητές Του; Ίσως απλά το «follow» να μην αρκεί για να αλλάξουμε την ζωή μας.

Πρέπει με τον δικό μας αγώνα να καταφέρουμε ο Χριστός να μας κάνει «follow back», για να βρισκόμαστε μαζί Του, να είμαστε ακόλουθοί Του. Και πως μπορούμε σήμερα να γίνουμε μαθητές/ τριες του Χριστού; Ακολουθώντας τη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας μας, ακούγοντας τον λόγο του Θεού (όπως έκαναν και τότε οι Απόστολοι) και πάνω από όλα έχοντας «ανοιχτή» την καρδιά μας να δεχτεί το θέλημα του Θεού, ο Οποίος γνωρίζει τι είναι σημαντικό για την σωτηρία της ψυχής μας.


Συμπέρασμα:

  • Η κλήση των μαθητών του Χριστού δεν έγινε μια φορά, στα χρόνια του Χριστού. Η κλήση αυτή από τον Χριστό γίνεται καθημερινά στον/ καθένα/ καθεμία από εμάς. Το θέμα είναι εμείς ΝΑ πατήσουμε «follow» και ΝΑ τον ακολουθήσουμε πιστά όπως οι μαθητές Του ΚΑΙ ΟΧΙ να «ακολουθούμε» όσους προβάλλουν έναν ψεύτικο και μάταιο κόσμο.

4. Δραστηριότητες, παιχνίδια, κατασκευές, βίντεο προβολή,..

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ – ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ- ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΗΤΑΣ

Παιχνίδι – Ακολουθώ τον αρχηγό!

Υλικά: μπαντάνες (ή οτιδήποτε άλλο έχουμε που μπορεί να καλύψει τα μάτια των παιδιών), κώνοι, αντικείμενα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ως εμπόδια σε έναν χώρο (καρέκλες, στεφάνια χούλα χουπ, ρόδες κ.λπ.)

Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες αναλόγως με το πόσα είναι σε αριθμό και τους λέμε να καθίσουν ανά ομάδα το ένα πίσω από το άλλο. Μοιράζουμε τις μπαντάνες στις ομάδες εκτός από τα παιδιά που κάθονται πρώτα στη σειρά, τα οποία θα ονομαστούν και αρχηγοί. Αφού καλύψουν όλα τα παιδιά τα μάτια τους, απλώνουν τα χέρια τους στους ώμους του μπροστινού τους, δημιουργώντας ένα «τρενάκι». Με το σύνθημά μας οι αρχηγοί της κάθε ομάδας ξεκινούν από το σημείο εκκίνησης, διασχίζοντας μαζί με την ομάδα τους τον χώρο. Όποια ομάδα φτάσει πρώτη στο τελικό σημείο είναι νικήτρια.

Δραστηριότητα

Υλικά: μικρά χαρτάκια post-it, στιλό-μολύβια

Μοιράζουμε σε κάθε παιδί από ένα χαρτάκι και ένα στιλό και τους ζητάμε επώνυμα ή ανώνυμα να γράψουν ή ακόμη και να ζωγραφίσουν τι θα άφηναν ή τι θα προσπαθούσαν να κάνουν αν ο Χριστός εμφανιζόταν μπροστά τους και τους καλούσε σήμερα κοντά Του. Κλείνουν τα χαρτάκια, τα ανακατεύουμε και τα ανοίγουμε, συζητώντας για την κάθε επιλογή.


ΠΡΟΣΕΥΧΗ: (Μετά από κάθε συνάντηση

Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς, ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου. Ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου. Γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ, καὶ ἐπὶ τῆς γῆς. Τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον. Καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν.Καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν, ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ. Ἀμήν.

Όλοι μαζί το:

Δι’ εὐχῶν τῶν Ἁγίων Πατέρων ἡμῶν, Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ἐλέησον ἡμᾶς. Ἀμήν.