ΠΡΟΣΕΥΧΗ πριν από κάθε συνάντηση:

Εἰς τό ὄνομα τοῦ Πατρός καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν. 

Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός, ἡ ἐλπὶς ἡμῶν, δόξα σοι.
  • Βασιλεῦ οὐράνιε, Παράκλητε, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ὁ πανταχοῦ παρὼν καὶ τὰ πάντα πληρῶν, ὁ θησαυρὸς τῶν ἀγαθῶν καὶ ζωῆς χορηγός, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν, καὶ καθάρισον ἡμᾶς ἀπὸ πάσης κηλῖδος, καὶ σῶσον, Ἀγαθέ, τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
  • Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς, ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου, ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου, γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς. Τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον· καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν· καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν, ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ. Ἀμήν.
  • Δι’ εὐχῶν τῶν Ἁγίων Πατέρων ἡμῶν Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ ὁ Θεός ἐλέησον καί σῶσον ἡμᾶς. Ἀμήν.

«Κύριε καί Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργίας, 

πνεῦμα φιλαρχίας καί ἀργολογίας μή μοι δῷς. Πνεῦμα δέ σωφρο 

σύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονής καί ἀγάπης χάρισαί μοι τῷ σῷ 

δούλῳ. Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁράν τά ἐμά πταί 

σματα, καί μή κατακρίνειν τόν ἀδελφόν μου,

ὅτι εὐλογητός εἶ εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Αμήν». 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ:

1. ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ. Επειδή πλησιάζουν οι άγιες ημέρες του Πάσχα, καλό είναι να προετοιμάζουμε τα παιδιά μας για το Μυστήριο της Ιεράς Εξομολόγησης και να κανονίσουμε με τους πνευματικούς να έρθουν για εξομολόγηση.

2. Στις 13/ 4/ 2024, ημέρα Σάββατο, κατηχητικές ομάδες της Ι . Μητροπόλεως Φωκίδος με την ευλογία του Σεβαμιωτάτου Ποιμενάρχη μας κ. Θεοκτίστου,π πραγματοποίησαν επίσκεψη τις φυλακές υψίστης ασφαλείας στο Μαλανδρίνο Φωκίδος. 

3. Την Κυριακή 14 Απριλίου 2024 και ώρα 13:00 πραγματοποιήθηκε το ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΩΝ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ στο γήπεδο των Μαλαμάτων Δωρίδος στο οποίο παρέστη ο Πρωτοσύγκελος της Μητροπόλεώς μας… Λεπτομέρειες στο παραπάνω λινκ.

4. Την Παρασκευή 10 Μαΐου 2024 και ώρα 5:00 απογευματινή, στο Τρίκορφο Δωρίδος θα πραγματοποιηθεί το 4ο Φεστιβάλ Παιχνιδιών που διοργανώνει το Γραφείο Νεότητας της Ι. Μητροπόλεώς μας. Είσοδος Ελεύθερη.

Εισαγωγή

Έφτασε και η Ε΄ Κυριακή των Νηστειών… Σαν χτες μου φαίνεται που πετάγαμε χαρταετό! Την Κυριακή αυτή η Εκκλησία προβάλλει την μορφή μιας μεγάλης Αγίας η οποία πριν γνωρίσει τον Χριστό ήταν μεγάλη αμαρτωλή: της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας.

Η πανέμορφη Μαρία ζούσε άσωτα στην Αλεξάνδρεια. Κάποια στιγμή επιβιβάστηκε σε ένα πλοίο και ταξίδεψε στους Άγιους Τόπους. Όταν όμως θέλησε να προσκυνήσει τον Τίμιο Σταυρό, ένιωσε μια αόρατη δύναμη να την εμποδίζει. Συγκλονισμένη, προσευχήθηκε στη Θεοτόκο η οποία της επέτρεψε να προσκυνήσει τον Σταυρό του Κυρίου και έπειτα έφυγε για την έρημο του Ιορδάνη όπου έζησε 47 χρόνια χωρίς να συναντήσει άνθρωπο, προσευχόμενη και κλαίγοντας για τις αμαρτίες της.

Με τη χάρη του Θεού, την αληθινή της μετάνοια και την βαθιά της ταπείνωση μπόρεσε να μεταμορφωθεί ολοκληρωτικά και να κερδίσει την αιώνια ζωή. Ας θυμηθούμε τώρα τη Δεσποτική γιορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ιησού Χριστού…

Σπουδές ή Χριστός; | Επιστήμη ή Χριστιανισμός;

«Να σπουδάσεις για να προκόψεις, να μάθεις γράμματα για να γίνεις χρήσιμος άνθρωπος στην κοινωνία, να γίνεις γιατρός (ή δικηγόρος κτλ.) για να σε εκτιμούν οι υπόλοιποι, αν δεν μπεις στο Πανεπιστήμιο κανένας δεν θα σε παίρνει στα σοβαρά και δεν θα βρεις ποτέ δουλειά, οι μορφωμένοι άνθρωποι είναι σημαντικοί και όλοι τους σέβονται, δεν θα βγάλεις χρήματα χωρίς να βγάλεις μια σχολή……»

Δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχεις ακούσει έστω και μία φορά κάποια από τις παραπάνω φράσεις. Ειδικά στα σχολικά μας χρόνια οι φράσεις αυτές είναι πολύ διαδεδομένες διαχρονικά. Έχουμε μεγαλώσει με έναν τρόπο που σε οδηγεί στην σκέψη πως για να σε υπολογίζουν οι άλλοι πρέπει να γίνεις «κάποιος», πρέπει να σπουδάσεις για να έχεις την εκτίμηση των υπολοίπων. Χωρίς τις σπουδές είσαι ένα τίποτα….

Και θα αναρωτηθείς δικαίως: «Και πού είναι το κακό? Δεν πρέπει δηλαδή να σπουδάσω? Πώς θα προκόψω? Όσοι σπουδάζουν δεν μπορούν δηλαδή να είναι καλοί Χριστιανοί?»

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Φυσικά και δεν είναι κακό να σπουδάσεις, να μορφωθείς, να διευρύνεις τους ορίζοντες σου. Αντιθέτως είναι αναγκαίο στην εποχή μας και πολύ χρήσιμο σε πολλούς τομείς της ζωής μας. Δυστυχώς, όμως, για κάποιους κοινωνικούς λόγους έχουμε συνδυάσει την εκπαίδευση με την όποια εξέλιξή μας, με την προκοπή μας, με την υπόληψή μας, με το ίδιο μας το είναι… Οδηγούμε τα παιδιά μας στην κατεύθυνση αυτή και μόνο… Σαν να μην υπάρχει τίποτα άλλο στην ζωή. Σαν να σε καθορίζει μόνο η εκπαίδευση. Σαν η μόρφωση να έχει πρωτεύοντα ρόλο ακόμα και στην ψυχή μας.

Και εδώ ποιος θα μας δώσει την απάντηση σε αυτό το ερώτημα? Μα, φυσικά, ο Χριστός για άλλη μια φορά! “Ουκ επ΄άρτω μόνω ζήσεται άνθρωπος, αλλ΄εν παντί ρήματι δια στόματος Θεού εκπορευόμενον”. Ο άνθρωπος δηλαδή απαρτίζεται και από πνεύμα και από ψυχή. Και εάν αυτά δεν θραφούν από τον Λόγο του Θεού, από τον Χριστό, θα πεθάνουν, θα νεκρωθούν.

Τι έχει καταφέρει λοιπόν ο σύγχρονος άνθρωπος, ο σπουδασμένος, ο μορφωμένος? Στην εποχή μας, στην εποχή της γνώσης, που οι περισσότεροι σπούδασαν και «πρόκοψαν», τελικά είναι πιο κενοί, πιο μόνοι, πιο δυστυχισμένοι από ποτέ. Μα πώς γίνεται αυτό? Υποτίθεται ότι μας έταξαν ευημερία, πλούτο, ευτυχία μέσα από την γνώση….

Υπάρχει λοιπόν πνευματική γνώση ανώτερη από όλες τις γνώσεις του κόσμου, ανώτερη από την σοφία όλου του κόσμου μαζί. Και αυτή δεν είναι άλλη από την πνευματική τροφή και γνώση.

Η κοσμική γνώση, όταν δεν συνυπάρχει με την γνώση του Θεού, γίνεται στείρα γνώση που οδηγεί χωρίς αμφιβολία στον άκρατο υλισμό. Και μια κοινωνία μορφωμένη αλλά χωρίς Θεό είναι μια κοινωνία χωρίς αξίες, χωρίς ιδανικά που σε μαραζώνει και σε οδηγεί στον πνευματικό θάνατο.

Όση γνώση κι αν εισέλθει στον νου μας, χωρίς τον Χριστό, η ψυχή μας θα είναι κενή και θα βασανίζεται διαρκώς.

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ

  • Διαβάστε, μορφωθείτε, διευρύνετε τους ορίζοντες σας…Είναι και χρήσιμο και αναγκαίο και καλό. Μην μένετε όμως μόνο σε αυτό. Δώστε και στην ψυχή σας την τροφή που χρειάζεται, όχι μόνο στο πνεύμα σας.
  • Ο Χριστιανισμός δεν είναι απέναντι από την Επιστήμη, όπως πολύ λανθασμένα έχει επικρατήσει να πιστεύεται από τον Μεσαίωνα και κυρίως από την Παπική Εκκλησία. Η Πατερική Ορθοδοξία μάλιστα διακρίνει τις δύο αυτές γνώσεις στο λογικό και στο υπέρλογο, όχι ως αντίθετες αλλά ως συνυπάρχουσες. Αντιθέτως με ό,τι πιστεύεται μάλιστα, η Εκκλησία έχει να επιδείξει σοβαρό και σπουδαίο επιστημονικό έργο, αλλά και σημαντικούς λόγιους και επιστήμονες, από την βυζαντινή εποχή μέχρι και την ζοφερή εποχή της τουρκοκρατίας.
  • Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικούς από την εποχή αυτή, όπως οι Νικηφόρος Θεοτόκης (1731-1800) Αρχιεπίσκοπος, λόγιος και θεολόγος, Ευγένιος Βούλγαρης (1716-1806) κληρικός και παιδαγωγός, Κοσμάς Μπαλανός (1731-1808), κληρικός, λόγιος και συγγραφέας, Βενιαμίν ο Λέσβιος (1759-1824), μοναχός, λόγιος και μέλος της Φιλικής Εταιρείας, Σεβαστός Λεοντιάδης (1690-1765), σχολάρχης και κληρικός, Θωμάς Μανδακάσης (1709-1796), ιατροφιλόσοφος και διδάκτωρ της ιατρικής, Ιωάννης Θεολόγητος, λόγιος έμπορος, Κωνσταντίνος Μιχαήλ (1751-1816), ιατροφιλόσοφος, Μάρκος Αθ. Δραγούμης (1770-1855), πολιτικός και διδάσκαλος, Αθανάσιος Χριστόπουλος (1772-1847), ποιητής, νομικός, ιατροφιλόσοφος και φιλόλογος κ.α.
  • Μην ξεχνάμε επίσης πως η Εκκλησία υπήρξε ο βασικός πυλώνας στην διατήρηση των επιστημών, όπως και στην μόρφωση των Ελλήνων την περίοδο του τουρκικού ζυγού, με πολλούς ιερείς και μοναχούς να δραστηριοποιούνται σε αυτό το κομμάτι, αλλά γενικότερα και με πολλούς λόγιους να προσφέρουν πολλά στον συγκεκριμένο τομέα, χωρίς να υπάρχουν φαινόμενα τα οποία συναντώνται στην παπική και προτεσταντική Δύση.
  • Το γεγονός ότι στον ελλαδικό χώρο και στον Ορθόδοξο κόσμο οι επιστήμες δεν προόδευσαν όσο στην Δύση, οφείλεται στην οθωμανική κατάκτηση και όχι σε κάποια υποτιθέμενη απώθηση των επιστημών από την Εκκλησία.
  • Γνώμη:  Ο Μαξ Πλανκ που θεωρείται ο θεμελιωτής της σύγχρονης φυσικής. Σε μία διάλεξή του με θέμα «Θρησκεία και φυσικές επιστήμες» ισχυρίστηκε μεταξύ άλλων: «Οπουδήποτε και όσο βαθιά και αν προσηλώσουμε το βλέμμα μας, πουθενά δεν βρίσκουμε καμία αντίφαση μεταξύ θρησκείας και φυσικών επιστημών. Αντίθετα, μάλιστα, στα κρισιμότερα ακριβώς σημεία, βρίσκουμε πλήρη συμφωνία. Θρησκεία και φυσικές επιστήμες δεν αποκλείουν η μία την άλλη, όπως φοβούνται μερικοί, αλλά αλληλοσυμπληρώνονται. Επιπλέον, χειροπιαστή απόδειξη αυτού του γεγονότος, είναι ότι οι μεγαλύτεροι επιστήμονες όλων των εποχών, ήταν εμποτισμένοι από βαθιά θρησκευτική πίστη».

Μικρή δόση επιστήμης οδηγεί στην αθεΐα, μεγάλη δόση επιστήμης οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στον Θεό!


Οι μεγάλοι της επιστήμης μιλούν για τον Θεό

(Από τα παρακάτω πείτε στα παιδιά ό,τι εσείς νομίζετε πως είναι κατάλληλο)

Ένας πανεπιστημιακός καθηγητής σε ένα ινστιτούτο υψηλού επιπέδου προκάλεσε τους σπουδαστές του με αυτήν την ερώτηση. «Είναι ο Θεός ο δημιουργός των πάντων;» Ένας σπουδαστής απάντησε θαρραλέα, «ναι!» «Ο Θεός δημιούργησε τα πάντα». Ο καθηγητής συνέχισε, «εάν ο Θεός δημιούργησε τα πάντα συνεπάγεται ότι δημιούργησε και το κακό. Δεδομένου ότι το κακό υπάρχει, και αφού οι πράξεις μας καθορίζουν ποιοι είμαστε, μπορούμε να υποθέσουμε ότι ο Θεός είναι κακός.» 

Ο σπουδαστής έμεινε σιωπηλός και δεν αποκρίθηκε στο υποθετικό συμπέρασμα του καθηγητή. Ο καθηγητής, αρκετά ευτυχής με τον εαυτό του, καυχήθηκε στους σπουδαστές ότι είχε αποδείξει ακόμα μια φορά ότι η χριστιανική πίστη ήταν ένας μύθος. 

Ένας άλλος σπουδαστής σήκωσε το χέρι του και είπε, «μπορώ να σας υποβάλω μια ερώτηση, κε καθηγητά;» «Φυσικά», απάντησε ο καθηγητής. Ο σπουδαστής σηκώθηκε όρθιος και ρώτησε, «κε καθηγητά, το κρύο υπάρχει;» 

«Τι είδους ερώτηση είναι αυτή; Φυσικά και υπάρχει. Εσύ δεν έχεις ποτέ αισθανθεί κρύο;» Ο νεαρός σπουδαστής απάντησε, «στην πραγματικότητα κύριε, το κρύο δεν υπάρχει. Σύμφωνα με τους νόμους της φυσικής, αυτό που θεωρούμε κρύο είναι στην πραγματικότητα η απουσία θερμότητας. Απόλυτο μηδέν (- 460 F) είναι η συνο λική απουσία θερμότητας και κάθε τι γίνεται αδρανές και ανίκανο να αντιδράσει σε εκείνη την θερμοκρασία. Το κρύο δεν υπάρχει! Έχουμε δημιουργήσει αυτήν την λέξη για να περιγράψουμε πώς αισθανόμαστε εάν δεν έχουμε καμία θερμότητα.» 

Ο σπουδαστής συνέχισε, «κε καθηγητά, το σκοτάδι υπάρχει;» Ο καθηγητής αποκρίθηκε, «φυσικά.» Ο σπουδαστής απάντησε, «άλλη μια φορά κάνετε λάθος κύριε, ούτε το σκοτάδι υπάρχει. Το σκοτάδι είναι στην πραγματικότητα η απουσία φωτός. Το φως μπορούμε να το μελετήσουμε, το σκοτάδι όχι. 

Στην πραγματικότητα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το πρίσμα Newton για να αναλύσουμε το λευκό φως σε πολλά χρώματα και να μελετήσουμε τα διάφορα μήκη κύματος κάθε χρώματος. Δεν μπορείτε να μετρήσετε το σκοτάδι. Μια απλή ακτίνα του φωτός μπορεί να σπάσει τον κόσμο του σκοταδιού και να το φωτίσει. Πώς μπορείτε να ξέρετε πώς το σκοτάδι απλώνεται σ᾽ένα χώρο; Μετρώντας την ποσότητα του παρόντος φωτός. Έτσι δεν είναι; 

Το σκοτάδι είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται από το άτομο για να περιγράψει τι συμβαίνει όταν δεν υπάρχει παρουσία φωτός.» Τέλος ο νεαρός σπουδαστής ρώτησε τον καθηγητή, «κύριε, το κακό υπάρχει;» 

Αβέβαιος, ο καθηγητής αποκρίθηκε, «φυσικά, όπως έχω πει ήδη. Το βλέπουμε στα καθημερινά παραδείγματα της ανθρώπινης απανθρωπιάς, στο πλήθος εγκλημάτων και βίας που υπάρχει παντού στον κόσμο. Αυτές οι εκδηλώσεις δεν είναι παρά μόνο αυτό, εκδήλωση του Κακού. 

Ο σπουδαστής απάντησε, «το κακό δεν υπάρχει, κύριε, ή τουλάχιστον δεν υπάρχει από μόνο του. Το κακό είναι απλά η απουσία του Θεού. Είναι ακριβώς όπως το σκοτάδι και το κρύο, μια λέξη που το άτομο έχει δημιουργήσει για να περιγράψει την απουσία Θεού. Ο Θεός δεν δημιούργησε το κακό. Το κακό είναι το αποτέλεσμα που συμβαίνει όταν το άτομο δεν έχει την αγάπη του Θεού παρούσα στην καρδιά του. Είναι όπως το κρύο που έρχεται όταν δεν υπάρχει καμία θερμότητα, ή το σκοτάδι που έρχεται όταν δεν υπάρχει κανένα φως». 

Ο καθηγητής κάθισε στην έδρα του. Το όνομα του νεαρού σπουδαστή Αλβέρτος Einstein»(!!). . . . . . . . . 

Οι μεγάλοι της επιστήμης διακήρυξαν την πίστη τους στο Θεό και συγκεκριμένα μερικοί από αυτούς είπαν: 

ΑΪΝΣΤΑΙΝ (1879 -1955) Αλμπέρος Αϊνστάιν, ήταν Γερμανός φυσικός, ο θεμελιωτής της θεωρίας της Σχετικότητας και από πολλούς θεωρείται ο σημαντικότερος επιστήμονας του 20ού αιώνα και όλων των εποχών: «Η επιστήμη χωρίς Θεό είναι ανάπηρη». 

ΓΙΟΥΝΓΚ (1875-1961), ο Καρλ Γκούσταβ Γιούνγκ ήταν Ελβετός ιατρός και ψυχολόγος, ενώ υπήρξε ο εισηγητής της σχολής της ανα λυτικής ψυχολογίας: «Το Θείο είναι μέσα μας. Κι όλες οι υψηλές επιδιώξεις του ανθρώπου τείνουν προς αυτό. Η ψυχή τείνει εκ φύσεως προς το Θείο». 

ΑΝΤΛΕΡ (1870-1937), ο Άλφρεντ Άντλερ ήταν Αυστριακός ιατρός και ψυχολόγος, ιδρυτής της σχολής της ατομικής ψυχολογίας: «Ο Θεός είναι η κορυφή του ανθρώπου». 

ΜΠΑΧ (1685-1750) ο μεγάλος γνωστός (μουσικο)συνθέτης είπε προς τη γυναίκα του τις τελευταίες στιγμές του: «Μαγδαληνή, εκεί που πηγαίνω θα ακούσω τη μουσική που εσύ κι εγώ ως τώρα μόνο ονειρευόμαστε. Και θα δουν τα μάτια μου τον ίδιο τον Κύριο». 

ΚΑΡΤΕΣΙΟΣ (1596 -1650), ο Ρενέ Ντε κάρτ, πολύ γνωστός και ως Καρτέσιος, ήταν Γάλλος φιλόσοφος, μαθηματικός και επιστήμο νας φυσικών επιστημών. Θεωρείται σταθμός στην ιστορία της φιλοσοφίας: «Αν υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που δεν είναι αρκετά πεπεισμένοι για την ύπαρξη του Θεού, ας μάθουν ότι όλα τα άλλα πράγματα για τα οποία νομίζουν ότι είναι βεβαιότεροι, όπως ότι έχουν σώμα και ότι υπάρχει η γη και οι αστέρες και τα παρόμοια, είναι λιγότερο βέβαια». 

ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ (πολέμιος του Χριστιανισμού) (1694 – 1778) ο Φρανσουά Μαρί Αρουέ, ευρύ τερα γνωστός με το ψευδώνυμο Βολταίρος, ήταν Γάλλος συγγραφέας, ιστορικός και φιλόσοφος, διάσημος για το πνεύμα του, τις επιθέσεις του εις βάρος της Καθολικής Εκκλησίας και την υπεράσπιση της ανεξιθρησκίας, της ελευθερίας…: «Ο κόσμος με φέρνει σε αμηχανία, γιατί δεν μπορώ να δεχτώ πως αυτό το ρολόγι δουλεύει χωρίς κανένα ωρολογοποιό». 

ΝΤΙΝΤΕΡΟ (1713-1784) Ο Ντενί Ντιντερό ήταν Γάλλος φιλόσοφος και συγγραφέας: «Το μάτι και η φτερούγα μιας πεταλούδας που είναι φτιαγμένα με τόση καταπληκτική σοφία και τέχνη αρκούν για να συντρίψουν έναν άθεο». 

ΠΑΣΚΑΛ (1623 – 1662), ο Μπλεζ Πασκάλ ήταν Γάλλος μαθηματικός, φυσικός, συγγραφέας και φιλόσοφος: «Μόνο ο Χριστός μπορεί να λύσει το ανθρώπινο δράμα. Η απύθμενη άβυσσος της ψυχής δεν μπορεί να γεμίσει παρά μόνο με τον Θεό. Αγαθό έξω από τον Θεό δεν υπάρχει… Άνθρωποι, μάταια ζητάτε την ευτυχία σας μέσα στον εαυτό σας, μακριά από τον Θεό. Η αλαζονεία σας δεν σας αφήνει να πιστέψετε στον Θεό. Δεν σας λείπουν αποδείξεις για να πιστέψετε στον Θεό, αλλά καθαρότητα καρδιάς. Στραφείτε στον Χριστό για να σωθείτε». 

ΣΟΛΩΜΟΣ (1798-1857) ο Διονύσιος Σολωμός Έλληνας ποιητής, είναι περισσότερο γνωστός για τη συγγραφή του ποιήματος «Ύμνος εις την Ελευθερίαν», οι πρώτες δύο στροφές του οποίου έγιναν ο εθνικός ύμνος της Ελλάδας και ύστερα της Κύπρου: «Όλα μιλούν για τον Θεό». 


ΠΡΟΣΕΥΧΗ μετά από κάθε συνάντηση:

Όλα τα παιδιά μαζί με τον κατηχητή, γονατισμέμοι μπροστά από το εικόνισμα του Χρι στού στο ιερό τέμπλο θα εκφωνήσουμε την προσευχή του Αγίου Εφραίμ, λέγοντας στο τέλος όλοι μαζί το “Δι’ εὐχῶν…” 

[Από πριν πρέπει να έχουμε βγάλει φωτοτυπίες την προσευχή για να την μοιράσουμε στα παιδιά].

«Κύριε καί Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργίας, 

πνεῦμα φιλαρχίας καί ἀργολογίας μή μοι δῷς. Πνεῦμα δέ σωφρο 

σύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονής καί ἀγάπης χάρισαί μοι τῷ σῷ 

δούλῳ. Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁράν τά ἐμά πταί 

σματα, καί μή κατακρίνειν τόν ἀδελφόν μου,

ὅτι εὐλογητός εἶ εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Αμήν». 

Δι’ εὐχῶν τῶν Ἁγίων Πατέρων ἡμῶν Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ ὁ Θεός ἐλέησον καί σῶσον ἡμᾶς. Ἀμήν.


Τι περιλαμβάνει η διατροφή όσων νηστεύουν:

ΟΣΟΙ ΤΗΡΟΥΝ ΤΗΝ ΝΗΣΤΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΛΑΔΙ:

  • Δεν τρώμε κρέας, ψάρι, αυγά, γάλα και τα σχετικά, λάδι και κρασί.
  • Μόνο τα Σάββατα και τις Κυριακές επιτρέπονται το λάδι και το κρασί, εκτός φυσικά από το Μεγάλο Σάββατο.
  • Στις 25 Μαρτίου και την Κυριακή των Βαΐων όσοι νηστεύουν τρώνε ψάρι.

ΟΣΟΙ ΤΗΡΟΥΝ ΤΗΝ ΝΗΣΤΕΙΑ ΜΕ ΛΑΔΙ:

  • Δεν τρώμε κρέας, ψάρι, αυγά, γάλα και τα σχετικά.
  • Εκτός φυσικά από το Μεγάλο Σάββατο που είναι χωρίς λάδι,
  • Στις 25 Μαρτίου και την Κυριακή των Βαΐων όσοι νηστεύουν τρώνε ψάρι.