ΘΕΜΑ 23.3 | Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τον Σχολικό Εκφοβισμό;

ΠΡΟΣΕΥΧΗ πριν από κάθε συνάντηση:

Εἰς τό ὄνομα τοῦ Πατρός καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν. 

Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός, ἡ ἐλπὶς ἡμῶν, δόξα σοι.
  • Βασιλεῦ οὐράνιε, Παράκλητε, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ὁ πανταχοῦ παρὼν καὶ τὰ πάντα πληρῶν, ὁ θησαυρὸς τῶν ἀγαθῶν καὶ ζωῆς χορηγός, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν, καὶ καθάρισον ἡμᾶς ἀπὸ πάσης κηλῖδος, καὶ σῶσον, Ἀγαθέ, τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
  • Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς, ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου, ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου, γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς. Τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον· καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν· καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν, ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ. Ἀμήν.
  • Δι’ εὐχῶν τῶν Ἁγίων Πατέρων ἡμῶν Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ ὁ Θεός ἐλέησον καί σῶσον ἡμᾶς. Ἀμήν.

«Κύριε καί Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργίας, 

πνεῦμα φιλαρχίας καί ἀργολογίας μή μοι δῷς. Πνεῦμα δέ σωφρο 

σύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονής καί ἀγάπης χάρισαί μοι τῷ σῷ 

δούλῳ. Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁράν τά ἐμά πταί 

σματα, καί μή κατακρίνειν τόν ἀδελφόν μου,

ὅτι εὐλογητός εἶ εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Αμήν». 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ:

  1. Την Κυριακή 14  Απριλίου 2024 και ώρα 12:30 το πρωί θα πραγματοποιηθεί το ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΩΝ του ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ Ι. Μ. ΦΩΚΙΔΟΣ στο γήπεδο των Μαλαμάτων Δωρίδας, μεταξύ των Ομάδων Κίρρας, Γαλαξειδίου, Ερατεινής και Περιφέρειας Ευπαλίου. Λεπτομέρειες στις παρακάτω προσκλήσεις.


2. Κάνε κι εσύ μια μικρή φιλανθρωπία. Μπορείς!!! Φίλε μου, πρόσφερε από το χαρτζιλίκι σου ένα από τα παρακάτω:

  • μια οδοντόκρεμα και μια οδοντόβουρτσα
  • δυο ζευγάρια ανδρικές κάλτσες
  • λίγα ξυραφάκια για ξύρισμα
  • δυο ανδρικά εσώρουχα, σκούρο χρώμα (μπλούζα και σλιπ)
  • μια τηλεκάρτα

να τα προσφέρουμε στους άπορους κρατούμενους των φυλακών Μαλανδρίνου.


Θυμήσου τους άπορους συνανθρώπους σου. Κάνε μια κίνηση προς ένδειξη αγάπης! ΜΠΟΡΕΙΣ!!!


  • Όσα παιδιά θέλουν να βοηθήσουν παρακαλούμε να απευθυνθούν στους κατά τόπους κατηχητές της ενορίας τους

Εισαγωγή

Πάει και το τέταρτο ποδαράκι της κυρα-Σαρακοστής! Πόσα έμειναν; (Τρία). Τρεις εβδομάδες, λοιπόν έμειναν για την μεγαλύτερη γιορτή της Ορθοδοξίας, το Άγιο Πάσχα.

Την Δ’ Κυριακή των Νηστειών η Εκκλησία μας καλεί να προσέξουμε την μορφή του Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτη, του συγγραφέα της Κλίμακος. Ο Άγιος Ιωάννης έζησε τον 7ο αιώνα και από μικρός βρέθηκε στο μοναστήρι και την έρημο του Σινά. Μετά από πολλά χρόνια υπακοής, άσκησης και μελέτης, έφτασε σε μεγάλα ύψη αρετής κι έγινε ηγούμενος της Μονής Σινά. Έμεινε γνωστός για το έργο του «Ουρανοδρόμος Κλίμαξ», τη σκάλα δηλαδή που οδηγεί τον άνθρωπο από τη γη στον Ουρανό, στον Παράδεισο. Καθένα από τα τριάντα σκαλοπάτια της σκάλας αυτής αντιστοιχεί σε μια αρετή ξεκινώντας από τα πρώτα στάδια της πνευματικής ζωής καταλήγοντας στα τελειότερα: πίστη, ελπίδα, αγάπη.

Κύριο θέμα – Ο σχολικός εκφοβισμός

Ο σχολικός εκφοβισμός ή αλλιώς το bullying αγγλιστί είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που ενώ έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις -ειδικά την τελευταία δεκαετία στην χώρα μας, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο-, υπήρχε από πολύ παλιά. Όλοι έχουμε περάσει από αυτές τις ηλικίες και όλοι έχουμε να θυμηθούμε ανάλογα περιστατικά. Είτε έχουμε εκφοβίσει κάποιον είτε έχουμε υποστεί εκφοβισμό. Όλοι θυμόμαστε τον «νταή» του σχολείου! Συνεπώς ο σχολικός εκφοβισμός δεν είναι φαινόμενο αυτής της εποχής αλλά υπήρχε πάντα. Απλά τα πράγματα σήμερα έχουν λάβει πλέον δραματικές διαστάσεις για πολλούς και διάφορους λόγους.

Τί είναι όμως ο σχολικός εκφοβισμός?

  • Ο σχολικός εκφοβισμός είναι η επιθετική εκείνη συμπεριφορά που είναι εσκεμμένη, απρόκλητη και επαναλαμβανόμενη, αποτελεί κατάχρηση εξουσίας και εμπεριέχει ανισότητα στη δύναμη αντικειμενική (π.χ. σωματική) ή αντιληπτή (π.χ. προσωπικότητας). Εν ολίγοις, κατευθύνεται προς εκείνα τα θύματα που εκλαμβάνονται από τους θύτες (έναν ή πολλούς μαζί) ως αδύναμα, είτε σωματικά είτε ψυχολογικά.

Τί ΔΕΝ είναι ο σχολικός εκφοβισμός?

  • Όταν τα εμπλεκόμενα μέρη είναι ίσης δύναμης και όχι άνισης, λόγω αριθμού, σωματικής διάπλασης, κοινωνικής θέσης, κουλτούρας, τότε πρόκειται για σύγκρουση, βίαιη ίσως, αλλά όχι εκφοβιστική συμπεριφορά
  • Εκτός από την ισότητα στη δύναμη, παρατηρείται επίσης όμοια συναισθηματική αντίδραση, που σημαίνει ότι και οι δύο μαθητές είναι θυμωμένοι και όχι όπως στον εκφοβισμό όπου ο μαθητής – στόχος φοβάται και αδυνατεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του
  • Υπάρχει επίσης η περίπτωση του πειράγματος, όπου οι μαθητές κάνουν αστεία μεταξύ τους διασκεδάζοντας και οι δύο αληθινά.

Μορφές της βίας στον σχολικό εκφοβισμό

  1. Άμεση/ Σωματική (Χτυπάω, κλωτσάω, σπρώχνω, φτύνω, βάζω τρικλοποδιά, κλέβω, κρύβω, καταστρέφω τα πράγματα)
  2. Άμεση / Λεκτική (Κοροϊδεύω, προσβάλλω, βρίζω, κάνω σεξουαλικά υπονοούμενα ή/και χειρονομίες)
  3. Έμμεση / Κοινωνική (Εκβιάζω, απειλώ με σωματική βία και απαιτώ χρήματα ή πράγματα, διαδίδω φήμες, απομονώνω κοινωνικά, προδίδω τα μυστικά, προσβλητικά γκράφιτι)
  4. Ηλεκτρονική (μέσω κινητού τηλεφώνου ή διαδικτύου, απειλές, προσβολές, δυσφήμιση, κοινωνική απομόνωση, δημοσιοποίηση πληροφοριών και εικόνων χωρίς άδεια, ψεύτικη ταυτότητα για εκμαίευση πληροφοριών και γελοιοποίηση)

Συνέπειες

Οι συνέπειες του σχολικού εκφοβισμού μπορεί να είναι είτε σωματικές είτε πνευματικές είτε κοινωνικές είτε ψυχολογικές για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (θύτης-θύμα) και εκτός από τα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα μπορεί να έχουν και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Ένα περιστατικό βίας που μπορεί να λάβει χώρα στα σχολικά σου χρόνια, μπορεί να σε στιγματίσει και ακόμα μπορεί να σε ακολουθεί για μια ζωή. Δεν πρέπει να παίρνουμε αψήφιστα ή με αδιαφορία τέτοιες συμπεριφορές γιατί έχουν ολέθριες συνέπειες για την ζωή είτε την δική μας είτε του διπλανού μας. Δεν είναι μάλιστα λίγα εκείνα τα περιστατικά που ένας έφηβος έχει προβεί σε ακραίες πρακτικές (μέχρι και αυτοκτονία) προκειμένου να απαλλαγεί από αυτού του είδους την βία.  Ο ρόλος του θύτη και του θύματος στο σχολείο επιφέρει αρνητικές συνέπειες στην ενήλικη κοινωνική και οικονομική ζωή, στην υγεία καθώς και αυξημένη παραβατική συμπεριφορά στην ενήλικη ζωή.

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Ένα στα 3 παιδιά (32,4%), σε όλη την Ελλάδα, δέχεται εκφοβισμό. Ένα στα 6 παιδιά σε όλη τη χώρα δηλώνουν ότι αισθάνονται πώς το σχολείο τους δεν τους μαθαίνει να μην εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους.

Το Υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα της έρευνας για τον σχολικό εκφοβισμό το 2015 και τα δεδομένα δεν είναι καθόλου ευχάριστα.

Οι συμμετέχοντες ήταν 3.682 μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και 31.602 μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εκ των οποίων το 65% έχουν υπάρξει μάρτυρες σχολικού εκφοβισμού σε βάρος συμμαθητή τους.

  • Το 29% των μαθητών έχει ασκήσει βία σε βάρος συμμαθητή τους σε ήπια – μέτρια συχνότητα.
  • Το 10% των μαθητών έχουν υπάρξει θύματα ενδοσχολικής βίας από τους συμμαθητές τους ή από παιδιά μεγαλύτερων τάξεων.
  • 1/3 μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού από τους συμμαθητές του και το ποσοστό των συνολικών μαθητών που έχουν υπάρξει μάρτυρες σε γεγονός σχολικού εκφοβισμού σε βάρος συμμαθητή τους, μας κατατάσσει στην τέταρτη θέση ανάμεσα στις 41 χώρες παγκοσμίως σε φαινόμενο ενδοσχολικής βίας.

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ – Τι πρέπει να κάνουμε ως χριστιανοί

  • Είναι γνωστό πως ο Χριστιανισμός είναι αντίθετος με οποιαδήποτε μορφή βίας σε σχέση για παράδειγμα με τον Ισλαμισμό που προάγει τέτοιες πεποιθήσεις.
  • Σίγουρα δεν είμαστε σε θέση να προστατεύσουμε όλους τους ανθρώπους, ούτε μπορούμε να εξαλείψουμε το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Αυτό είναι δουλειά της εκάστοτε κυβέρνησης και ενδεχομένως κάποιων ειδικών επιστημόνων. Οι λόγοι επίσης του φαινομένου ή της αύξησης αυτού δεν θα μας απασχολήσουν από άποψη αντικειμένου, τουλάχιστον κοινωνικά.
  • Όμως μπορούμε να κάνουμε εξής πολύ σημαντική διαπίστωση: όσο ο άνθρωπος απομακρύνεται από τον Δημιουργό του, τον Θεό, όσο περισσότερο αποστατεί εναντίον Του, όσο καταλαμβάνουν την ψυχή του και τα πάθη του ΤΟΣΟ περισσότερο θα παραπαίει από την μία τραγωδία στην άλλη. Τόσο περισσότερο θα εκπίπτει σε όλους τους τομείς της ζωής του.
  • Άνθρωπος χωρίς Θεό δεν μπορεί να υπάρξει κι αν υπάρξει τότε αυτός πληρώνει το τίμημα. Χωρίς τον Θεό δεν υπάρχουν ΌΡΙΑ! Και αυτό το βλέπουμε παντού γύρω μας.

Τί μπορούμε όμως να κάνουμε εμείς?

  • Πρωτίστως δεν πρέπει να επικροτούμε μια τέτοια συμπεριφορά. Δείχνουμε στον θύτη πως οι πράξεις του δεν είναι αποδεκτές από εμάς.
  • Επίσης δεν πρέπει να διασκεδάζουμε με τέτοια περιστατικά. Το να βασανίζεται ένας συμμαθητής μας δεν είναι αστείο. Πρέπει να μπαίνουμε και στην θέση του θύματος. Θα μας άρεσε να το κάνουν αυτό σε εμάς? Αν κάποιος χρειάζεται βοήθεια και βλέπουμε ότι δεν μπορεί να αντεπεξέλθει μόνος του, οφείλουμε να τον βοηθήσουμε.
  • Με ποιον τρόπο? Μιλώντας στους καθηγητές μας κι αν δεν θέλουμε ή δεν μπορούμε για κάποιον λόγο, το αναφέρουμε στους γονείς μας. Ακόμα και στον πνευματικό μας. Το να υπερασπιστούμε εμείς κάποιον δεν είναι πάντα εύκολο όσο το να το λέμε.
  • Όμως λύσεις υπάρχουν. Δεν αφήνουμε έναν άνθρωπο που υποφέρει στο έλεος των θυτών του. Πρέπει να αναρωτηθούμε.
  • Τί θα έκανε ο Χριστός σε αυτή την περίπτωση?
    • Τί θα έκανε η Παναγία?
    • Τί θα ήθελαν να κάνουμε εμείς? Η ύψιστη εντολή του Χριστού μας «Αγαπάτε αλλήλους ως εαυτόν» έρχεται να δώσει την απάντηση σε όλα αυτά τα ερωτήματα. Αν όλοι αγαπούσαμε τον διπλανό μας όπως τον εαυτό μας τίποτα απολύτως δεν θα γινόταν. Κανένας δεν θα υπέφερε και κανένας δεν θα αισθανόταν μόνος. Όλα θα ήταν αλλιώς και η ζωή θα ήταν όμορφη.
    • Ο Χριστός γνωρίζοντάς μας καλύτερα από τον καθένα ως Δημιουργός μάς έδωσε αυτή την εντολή ακριβώς για να μην συμβαίνουν όλα τα άσχημα γεγονότα στην ζωή μας. Το κάνουμε όμως πράξη? Και για να πάμε ένα βήμα παραπέρα, όταν λέει ο Χριστός «αλλήλους», εννοεί όλους.
  • Δεν στοχοποιούμε ούτε τον θύτη ενός τέτοιου περιστατικού. Πρέπει να αντιληφθούμε πως και οι ίδιοι οι θύτες είναι θύματα. Είναι θύματα ίσως παραμέλησης ή άσχημης συμπεριφοράς από το οικογενειακό τους περιβάλλον. Για να γίνεις θύτης είναι σίγουρο πως πρωτίστως έχεις υπάρξει θύμα. Ίσως και αυτά τα παιδιά να έχουν την ανάγκη της αποδοχής, της αγάπης, της αγκαλιάς. Έστω και έναν άνθρωπο να μπορέσουμε να βοηθήσουμε με την στάση μας και τις ενέργειες μας, είναι μεγάλο το όφελος. Έχουμε πάει την κοινωνία ένα βήμα μπροστά, ένα βήμα πιο κοντά στον Χριστό. Και να θυμόμαστε το εξής:
  • Ο Χριστιανός δεν είναι απλώς μια ιδιότητα, ένα όνομα. Είναι στάση ζωής και τρόπος ζωής, είναι η πεμπτουσία της ζωής.
  • Αν δεν μπορούμε ή ντρεπόμαστε να διδάξουμε το Ευαγγέλιο στους άλλους, ας τους το διδάξει η πράξη μας, η στάση ζωής μας.

ΠΡΟΣΕΥΧΗ μετά από κάθε συνάντηση:

Όλα τα παιδιά μαζί με τον κατηχητή, γονατισμέμοι μπροστά από το εικόνισμα του Χρι στού στο ιερό τέμπλο θα εκφωνήσουμε την προσευχή του Αγίου Εφραίμ, λέγοντας στο τέλος όλοι μαζί το “Δι’ εὐχῶν…” 

[Από πριν πρέπει να έχουμε βγάλει φωτοτυπίες την προσευχή για να την μοιράσουμε στα παιδιά].

«Κύριε καί Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργίας, 

πνεῦμα φιλαρχίας καί ἀργολογίας μή μοι δῷς. Πνεῦμα δέ σωφρο 

σύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονής καί ἀγάπης χάρισαί μοι τῷ σῷ 

δούλῳ. Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁράν τά ἐμά πταί 

σματα, καί μή κατακρίνειν τόν ἀδελφόν μου,

ὅτι εὐλογητός εἶ εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Αμήν». 

Δι’ εὐχῶν τῶν Ἁγίων Πατέρων ἡμῶν Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ ὁ Θεός ἐλέησον καί σῶσον ἡμᾶς. Ἀμήν.


Τι περιλαμβάνει η διατροφή όσων νηστεύουν:

ΟΣΟΙ ΤΗΡΟΥΝ ΤΗΝ ΝΗΣΤΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΛΑΔΙ:

  • Δεν τρώμε κρέας, ψάρι, αυγά, γάλα και τα σχετικά, λάδι και κρασί.
  • Μόνο τα Σάββατα και τις Κυριακές επιτρέπονται το λάδι και το κρασί, εκτός φυσικά από το Μεγάλο Σάββατο.
  • Στις 25 Μαρτίου και την Κυριακή των Βαΐων όσοι νηστεύουν τρώνε ψάρι.

ΟΣΟΙ ΤΗΡΟΥΝ ΤΗΝ ΝΗΣΤΕΙΑ ΜΕ ΛΑΔΙ:

  • Δεν τρώμε κρέας, ψάρι, αυγά, γάλα και τα σχετικά.
  • Εκτός φυσικά από το Μεγάλο Σάββατο που είναι χωρίς λάδι,
  • Στις 25 Μαρτίου και την Κυριακή των Βαΐων όσοι νηστεύουν τρώνε ψάρι.

Go to Top